Stora pengar att tjäna, men även stora skopor kritik att möta. Kändisviner säljer för stora belopp men en majoritet tycker det är oetiskt.
"Oetiskt": Kritik mot kändisar som säljer vin


Mest läst i kategorin
Det har blivit allt vanligare för svenska kändisar att låna ut sitt namn till vad som då blir kändisviner, för att tjäna stora belopp på ett av våra stora samhällsproblem.
Pengar finns det på området. Enbart under 2024 sålde de 14 största kändismärkena alkohol för mer än 611 miljoner kronor, enligt en granskning Nocturum gjort.
Samtidigt möter trenden kritik. I den nya Novus-undersökning, beställd av tankesmedjan Nocturum, som nu presenteras, anser 64 procent av de svarande att det är ”oetiskt” av kändisar att marknadsföra vin och 62 procent säger sig vilja se ett totalförbud mot alkoholreklam.
Gårdsförsäljning: Inte en enda ansökan. Dagens PS
”Utnyttjar kryphål”
”Vi ser hur den innovativa alkoholindustrin utnyttjar kryphål för att marknadsföra sina produkter och gömmer sig bakom kändisar och influencers för att ducka ansvar”, säger Kerstin Janemar, verksamhetsansvarig på Nocturum, som tillsammans med Farida Al-Abani ligger bakom rapporten ”Stolta samarbeten eller oetisk reklam?”
De första kändisvinerna dök upp på Systembolaget i slutet av 19990-talet. Sedan dess har utbudet ökat explosionsartat.
I dag finns mängder av produkter kopplade till kända namn som Leif GW Persson, Fröken Snusk, Pernilla Wahlgren, Petter, Miss Li och Måns Zelmerlöw, för att nu ta några ur högen.

”Ser ut att bryta mot lagen”
”Vi reagerade på att mycket av den reklam som kändisar gör ser ut att bryta mot den lagstiftning som vi har, det är mycket smicker och snygga bilder och leenden, något som vi ser går helt utanför den snäva lag vi har. Men trots detta verkar samhället och myndigheterna inte ha de muskler som krävs för att ta tag i marknadsföring som helt enkelt är fel och olaglig”, säger Kerstin Janemar hos Accent.
I rapporten bekräftar Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket, att kändisvinerna blivit ett växande problem i myndighetens ärendehantering.
”Vi ser otroligt mycket marknadsföring inom alkohol men vi kan inte gå på allt”, menar Linda Halvarsson.
Kräver moralisk kompass
I en debattartikel i Expressen riktar rapportförfattarna kritik mot kändisarna som tjänar pengar på att lansera viner.
“Det här handlar inte om pekpinnar. Det handlar om att höja ribban. Om du har inflytande, ha också en moralisk kompass,” skriver de.
”Alkoholreklam ska regleras i lag och inte lämnas till föräldrar eller plattformar att lösa. Självklart ska fler ta sitt moraliska och etiska ansvar men självreglering kommer inte vara vår räddning bland dessa starka marknadskrafter”, säger Kerstin Janemar.
Stöd för att stoppa reklamen
Hon konstaterar att den nu aktuella undersökningen visar ett starkt stöd för att förbjud alkoholreklam.
”Vi har stöd från både utredningar, forskning och folket för att förändra dagens exponering av alkohol och det finns lite om något aktivt motstånd förutom från industrin”, sammanfattar hon.
“Vi behöver en debatt om alkoholens verkliga pris”. Dagens PS
Gen Z skippar alkohol – väljer nöje utan promille. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.