Tre decenniers tröstlös sponsring. Men nu har äntligen Mellby gård hittat rätt. Samtidigt deppar en annan kombo av sport och sponsor.
Mellby gård hittade rätt till sist


Mest läst i kategorin
Efter tolv spelade omgångar, på väg mot halvtid i serien, leder Mjällby fotbollsallsvenskan.
Det gör många glada, inte minst Mellby gård. Förra säsongen blev koncernen huvudsponsor för Mjällby AIF i ett avtal som sträcker sig till och med 2027.
”Vi ville verkligen stötta Mjällby och tog kontakt med klubben och frågade om vi fick bli huvudsponsorer”, berättar Mellby gårds chef Johan Andersson hos Di.
Det var på tiden, hade han annars kunnat säga. I mer än 30 år har Mellby gård och familjen Andersson, med Rune Andersson i spetsen, varit huvudsponsorer till Trelleborgs FF.
Rune Andersson, pappa till Johan, var då vd för industrijätten Trelleborg (börskurs Trelleborg) och sedan har sponsorskapet fortsatt.
Rune Anderssons aktie får köpråd: “Attraktiv värdering”.Dagens PS
Har lagt in 100 miljoner
Familjen Andersson har via sina företag totalt satsar mer än 100 miljoner kronor på Trelleborgs FF och ärligt talat inte fått mycket för pengarna.
Storhetstiden från 1990-talet har inte kommit tillbaka och i dag är TFF ett halvdant superettanlag i tabellens nedre halva.
Roligare då att lägga pengarna på Mjällby och få sola sig i glansen av en ledning i allsvenskan, kan man tänka.

Senaste nytt
Band till Blekinge
Samtidigt ska sägas att Mellby gård-ägarna har både släkt- och företagsband till Blekinge.
”Blekinge ligger oss varmt om hjärtat. Halva vår släkt är därifrån och pappa är uppvuxen där. Vi har även kopplingar med vårt företag dit, bland annat med Roxtec som har huvudkontoret i Karlskrona och Feralco, vårt vattenreningsbolag, som har en fabrik utanför Sölvesborg också”, säger Johan Andersson som för övrigt själv spelat fotboll i TFF.
Medan Mjällby har den positionen möter Trelleborg i dag Helsingborg hemma på Vångavallen i ett nervigt Skåne-derby där lagen just nu är trea och fyra i tabellen, dessvärre nerifrån räknat.
Båda lagen gick in i säsongen 2025 med förhoppningar om toppstrid men är just nu mer inriktade på överlevnad som superettan-lag.
Rakt utför med Oatly
När det gäller allsvenskan och sponsorer finns en paradox i Malmö. Samtidigt som Mellby gård gör succé som huvudsponsor för Mjällby har Malmö FF också fått en ny tröjsponsor.
Det är från och med i år Oatly vars typsnitt breder ut sig över MFF:s a-lagsspelares tröjor.
Men precis som Mellby gård tagit Mjällby med sig till toppen har uppenbarligen Oatly en likartad inverkan på MFF, i andra riktningen.
De senaste två årens allsvenska segrare är just nu bara femma i tabellen, åtta poäng efter Mjällby.
Oatly självt har tappat stort, staplar förlusterna på varandra och har fått se sitt värde på börsen i USA fullständigt närmast utraderat. Dags för MFF att slå en signal till Mellby gård?
Mellby Gård har köpt storpost i Duni – ökar till över 50 procent. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.