Dagligvaruhandeln fortsätter att gå starkt och noterade en försäljningsökning med 8,3 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Matbutiker vinnare i coronapandemin


Mest läst i kategorin
Kalendereffekten var 1,4 procent och justerat för det var tillväxten alltså 6,9 procent.
“Försäljningstillväxten för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Den huvudsakliga förklaringen är coronapandemin och att vi äter fler måltider hemma istället för på restaurang”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning var upp 6,0 procent medan försäljningstillväxten inom e-handel var 83,7 procent. Hemleverans ökade med 51,8 procent och upphämtning i butik med 142,4 procent.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.









