Konkurrensverket har undersökt offentliga energibolag och hemmaladdning av elbilar, Analysen visar att de kan snedvrida konkurrensen.
Larm om hemmaladdning: "Kan snedvrida konkurrensen"


Mest läst i kategorin
Konkurrensverket har undersökt hur gemensamt ägda energibolag, exempelvis kommunägda energibolag, agerat på marknaden för hemmaladdning av personbilar.
Undersökningen är en analys av hur offentligt ägda bolag på marknaden agerat, framför allt åren 2021-2022, och görs mot bakgrund av den pågående elektrifieringen av fordonsflottan och vår utveckling bort från fossila bränslen.
Rapporten heter ”Konkurrensen från offentliga aktörer på marknaden för hemmaladdning” och publiceras i dag.
Privat laddning – nyckeln till elbilens stora genombrott? Dagens PS
Kan hämma privata företag
Analysen säger att de offentliga bolagens verksamhet i de flesta fall varit begränsad och att de inte agerat på något sätt som påtagligt skiljer dem från hur privata bolag agerat.
Samtidigt visar undersökningen att kommunalt ägda energibolag i vissa fall riskerar att snedvrida konkurrensen och hämma privata företags inträde på marknaden.
Konkurrensverket uppmanar nu kommuner att ”utvärdera” sina bolags säljverksamhet.
”Det är viktigt att den unga och snabbt föränderliga marknaden för hemmaladdning av personbilar får så goda förutsättningar som möjligt att utvecklas. Därför vill vi tidigt identifiera och bidra till att motverka eventuella konkurrensproblem på den här växande marknaden”, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman.
Nu kan vi ladda för bättre batterier. Dagens PS

Senaste nytt
Svårare slå sig in
Det finns behöriga elinstallatörer i hela landet, konstaterar Konkurrensverket som inte ser några indikationer på att efterfrågan av installationer inte tillgodoses på marknaden.
Samtidigt framgår det av analysen att inträdet av installationsföretag varit lägre i kommuner där kommunalt ägda energibolag varit aktiva.
”Det kan visserligen finnas lokala förhållanden som motiverar eller har motiverat närvaro av kommunalt ägda energibolag, men deras verksamhet riskerar att hämma utvecklingen av konkurrensen på marknaden”, menar det statliga verket.
”Slutsatsen är att behovet av kommunalt ägda aktörer som installerar laddningspunkter på marknaden för hemmaladdning är begränsat.”
80 procent i vissa kommuner
Undersökningen visar också att kommunalt ägda energibolag haft höga marknadsandelar i vissa kommuner., ibland upp till 80 procent.
Analysen indikerar att de kommunalt ägda energibolagens prissättning kan störa konkurrensen på de lokala marknaderna.
Priserna blir dessutom mindre transparenta när rabatter och paketering av olika tjänster förekommer och kommunalt ägda energibolag bör därför undvika indirekta rabatter och paketering av tjänster, enligt Konkurrensverket.
”Vi vill nu uppmana kommuner att utvärdera sina bolags säljverksamhet på marknaden för hemmaladdning så att de säkerställer att de på ett positivt sätt bidrar till allmännyttiga mål och inte hämmar konkurrensen”, säger Marie Östman.
Elbilsbatteri som håller i 8 miljoner kilometer. Dagens PS
Elbilens största problem kan snart vara ett minne blott. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.