Dubbelt så långa tåg. Men inte dubbelt så många resenärer. Arlanda express satsar på komfort när tågen byts ut i miljardaffär.
Längre för Arlanda express om fyra år


Mest läst i kategorin
Arlanda express satsar på en ny fordonsflotta. Efter upphandling har ägarbolaget A-Train AB valt schweiziska Stadler Rail som leverantör av sju nya tåg, planerade att vara i trafik under 2029.
Det blir dubbelt så långa tåg som i dag, 165 meter, och med fler sittplatser. Dagens antal plussas på till 323 sittplatser, drygt hundra fler än i dagens tåg. Det innebär en ökad passagerarkapacitet på drygt 50 procent.
Inrikesflygets kräftgång fortsätter – kan gratis Arlanda Express vända trenden? Dagens PS
”Väldigt roligt”
”Det känns väldigt roligt att vi kommit i mål med denna upphandling och att få introducera denna moderna fordonsflotta till den svenska marknaden”, säger Johanna Dolk, fordonschef hos A-Train AB.
De tåg bolaget beställt är av modellen Flirt Nordic Express, som är en vidareutveckling av Stadlers Flirt-fordon, anpassade för nordisk vinter. De används redan i dag i Norge, Finland och Sverige.
Senaste nytt
I full trafik 2029
De första tågen levereras till Sverige 2028 för tester och reguljär trafik med passagerare i de nya tågen startar 2029.
Underhållet av tågen ska skötas av Stadlers dotterbolag Stadler Service Sweden, som är specialiserat på fordonsunderhåll.

“Tydlig ökning”
Inredningen ska ge en ombordmiljö med ljusa, öppna ytor och varierade sittplatser, bland dem loungesoffor likväl som tysta zoner, skriver bolaget.
”Vi ser en tydlig ökning av privatresenärer som väljer att resa med Arlanda express. Den utökade kapaciteten gör det möjligt att välkomna ännu fler”, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB.
”Med den här satsningen fortsätter vi att leverera en kundservice i toppklass till våra resenärer med moderna, tysta och punktliga tåg”, tillägger Zetterberg med några slag på PR-trumman.
Fyra miljarder prislappen
”Vi är väldigt glada för det förtroende A-Train AB visat oss och ser fram emot att för första gången leverera fordon till den prestigefyllda Arlanda express-linjen”, säger Peter Spuhler, styrelseordförande för Stadler Rail.
Med ett ordervärde på cirka fyra miljarder kronor har han förstås all anledning att vara glad.
Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.