Dagens PS

Längre för Arlanda express om fyra år

Arlanda express beställer nya tåg
Så ser de nya tågen ut. 2029 räknar Arlanda express med att sätta in dem i trafik. Schweiziska Stadler levererar tågen. (Foto: Pressbild A-Train AB)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 maj 2025Publicerad: 23 maj 2025

Dubbelt så långa tåg. Men inte dubbelt så många resenärer. Arlanda express satsar på komfort när tågen byts ut i miljardaffär.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Arlanda express satsar på en ny fordonsflotta. Efter upphandling har ägarbolaget A-Train AB valt schweiziska Stadler Rail som leverantör av sju nya tåg, planerade att vara i trafik under 2029.

Det blir dubbelt så långa tåg som i dag, 165 meter, och med fler sittplatser. Dagens antal plussas på till 323 sittplatser, drygt hundra fler än i dagens tåg. Det innebär en ökad passagerarkapacitet på drygt 50 procent.

Inrikesflygets kräftgång fortsätter – kan gratis Arlanda Express vända trenden? Dagens PS

”Väldigt roligt”

”Det känns väldigt roligt att vi kommit i mål med denna upphandling och att få introducera denna moderna fordonsflotta till den svenska marknaden”, säger Johanna Dolk, fordonschef hos A-Train AB.

De tåg bolaget beställt är av modellen Flirt Nordic Express, som är en vidareutveckling av Stadlers Flirt-fordon, anpassade för nordisk vinter. De används redan i dag i Norge, Finland och Sverige.

Besked i maj: Nya namnet på Arlanda. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

I full trafik 2029

De första tågen levereras till Sverige 2028 för tester och reguljär trafik med passagerare i de nya tågen startar 2029.

ANNONS

Underhållet av tågen ska skötas av Stadlers dotterbolag Stadler Service Sweden, som är specialiserat på fordonsunderhåll.

Ökad bekvämlighet, loungesoffor likväl som tysta zoner. Några av ingredienserna när Arlanda express bygger för framtiden med nya tåg. (Foto: Pressbild A-Train AB)

“Tydlig ökning”

Inredningen ska ge en ombordmiljö med ljusa, öppna ytor och varierade sittplatser, bland dem loungesoffor likväl som tysta zoner, skriver bolaget.

”Vi ser en tydlig ökning av privatresenärer som väljer att resa med Arlanda express. Den utökade kapaciteten gör det möjligt att välkomna ännu fler”, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB.

”Med den här satsningen fortsätter vi att leverera en kundservice i toppklass till våra resenärer med moderna, tysta och punktliga tåg”, tillägger Zetterberg med några slag på PR-trumman.

Fyra miljarder prislappen

”Vi är väldigt glada för det förtroende A-Train AB visat oss och ser fram emot att för första gången leverera fordon till den prestigefyllda Arlanda express-linjen”, säger Peter Spuhler, styrelseordförande för Stadler Rail.

Med ett ordervärde på cirka fyra miljarder kronor har han förstås all anledning att vara glad.

ANNONS

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs hörs i PS Studio i samtal om börsen
Spela klippet
Börs & Finans

Svenskarna strömmar till börsen – men tar större risker

23 maj 2025
ANNONS
ANNONS