Dagens PS

Kravet från gräsrötter: Bojkotta McDonald's

McDonald's
Med början i går, tisdag, uppmanar en gräsrotskampanj i USA till en veckas global bojkott mot McDonald's. (Foto: Charles Krupa/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

Med början i går, tisdag, uppmanar en gräsrotskampanj i USA till en veckas global bojkott mot McDonald’s.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Gräsrotskampanjen kallas “ekonomisk mörkläggning” och bakom den står People’s Union USA, som leds av John Schwarz, berättar CNN.

Från och med i går, tisdag, till nästa måndag uppmanar den amerikanska aktivistgruppen människor att bojkotta hamburgerjätten, något som även Dagens PS Perfect Weekend uppmärksammar och konstaterar att det är tyst om bojkotten i Sverige.

I ett Instagram-inlägg höjer John Schwarz från People’s Union USA krav på “rättvisa skatter, ett slut på prissänkningar, verklig jämlikhet och företagens ansvar”.

“Uppvisning i styrka, solidaritet”

John Schwarz menar att kampanjen är en “en uppvisning i styrka, solidaritet och förändring som drivs av människor”.

I ett uttalande till den amerikanska nyhetskanalen säger McDonald’s att man välkomnar “ärlig dialog med de samhällen vi tjänar, men vi är besvikna över att se dessa vilseledande påståenden som förvränger våra värderingar och förvränger våra handlingar”.

Hamburgerbjässen framhåller att engagemanget för inkludering är orubbligt.

ANNONS

Senaste nytt

McDonald’s slår ifrån sig

Företaget påpekar också, enligt CNN, att det erbjuder “meningsfulla arbetsmöjligheter” till 800 000 medarbetare på snabbmatskedjans restauranger, utöver de miljontals dollar som spenderas hos leverantörer.

ANNONS

“McDonald’s-systemet genererar också miljarder i federala, statliga och lokala skatter årligen, och vi kommer att fortsätta att betala vår beskärda del”, heter det vidare.

När företaget senaste presenterade resultatrapport, det var för andra kvartalet, framgick det att försäljningen sjunkit. Den ekonomiska osäkerheten uppges ha satt avtryck hos många av McDonald’s kunder.

Inte första bojkotten av Schwarz

Samtidigt uppges företagets priser på varorna ha stigit med med cirka 40 procent sedan 2019.

Men detta hävdar företaget ligger i fas med bolagets ökade kostnader.

John Schwarz har tidigare i år uppmärksammats för gräsrotskampanjer mot Walmart, Target och Amazon. Även då har det handlat om ekonomisk bojkott av olika skäl.

Läs vidare: Global bojkott mot McDonald’s – tyst i Sverige Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS