Leveransbolaget Wolt har infört en rad justeringar för personer som tar uppdrag för plattformen. Nu larmar bud om att deras inkomster har halverats, skriver Svenska Dagbladet.

ANNONS

Svenska Dagbladet har intervjuat sex bud som kör för Wolt. Samtliga uppger att deras inkomster nära nog har halverats.

I februari i år meddelade bolaget att de schemalagda arbetstimmarna togs bort. Tidigare betalades en garantilön på 80 kronor i timmen plus en summa per leverans, oavsett om något blev levererat eller inte. Det gick också att boka in sig på schemalagda pass, även om det inte var något som alla blev garanterade. Nu får buden bara betalt per leverans, och ersättningsnivån ligger på 36 kronor per leverans, med några mindre tillägg.

Enligt Wolt själva ligger snittlönen i dag på 135 kronor i timmen och ersättningen per leverans uppgår i snitt till 65 kronor i timmen. Samtidigt har allt fler börjat arbeta för bolaget, vilket gör att leveranserna sprids på fler bud.

”Tidigare kunde jag göra mellan 20 och 30 leveranser per dag. Nu kan jag knappt skrapa ihop tio stycken. Min månadsinkomst har minskat med 40–50 procent”, säger ett anonymt bud till Svenska Dagbladet.

Wolt själva skriver i ett meddelande till Dagens PS att passen med garantilön fördelades efter en först till kvarn-princip. Eftersom alla bud inte kunde få sådana pass blev det orättvist och det är ett av skälen till att dessa pass togs bort. Man skriver också att buden alltid har fått betalt per utförd leverans, i snitt 65 kronor.

EU-förslag bakom förändring

I somras tecknade Frilans finans kollektivavtal för flera gigarbetare, men Wolt-buden omfattades inte. Fackförbundet Transport förhandlar inte när företaget saknar kollektivavtal.

Enligt Wolts Sverigechef Carl Zetterqvist har schema- och ersättningsändringarna med EU-kommissionens nya lagförslag att göra. Kommissionens lagförslag syftar till att förbättra villkoren för gigarbetare, och kräver under vissa omständigheter att plattformar som Wolt ska betraktas som arbetsgivare. Det är det som gör att villkoren förändrats.

ANNONS
ANNONS

”Vi vill tydligare definiera hur plattformen är strukturerad, och vilken roll vi spelar i ekosystemet. Vi gjorde den förflyttningen för att tydliggöra att vi har armlängds avstånd både till bud, krögare och någonstans till kunder. Wolt är egentligen ett handelstorg, där olika personer möts”, säger Carl Zetterqvist till Svenska Dagbladet.

Nu står det klart att Wolt kommer att köpas upp av amerikanska Doordash. I samband med affären framgick att Doordash ska avsätta cirka fem miljarder kronor i aktieersättningar till Wolt-anställda som stannar i bolaget. Där ingår inte buden som tar uppdrag för plattformen.

Läs också:

Hårdare konkurrens i budbranschen – här är utmanarna
Matbud pressade att jobba trots sjukdom