Dagens PS

Fler fuskar med returer – kostar miljarder 

Returer
I USA kostar returfusket företagen över 100 miljarder dollar (Foto:
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 21 juli 2025Publicerad: 21 juli 2025

Returer har blivit en självklar del av e-handeln. Men i takt med att företag gjort det lätt att skicka tillbaka varor – utan frågor – har också en ny våg av bedrägerier vuxit fram. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny amerikansk rapport från Appriss Retail och Deloitte visar att varor till ett värde av 685 miljarder dollar returnerades i USA under 2024. 15 procent av dessa – motsvarande 103 miljarder dollar – var rena bedrägerier. Det handlar om allt från tomma lådor till använda kläder och falska påståenden om att paket aldrig dykt upp.

Sverige är inte heller förskonat. 

Redan 2020 varnade svenska butiker om ett växande fenomen där kunder använder kläder som de sedan returnerar. 

Detta fick bland annat nätmodebutiken Boozt att 2019 börja stänga av kunder de ansåg missbrukar systemet. 

“Det är inte ett rimligt användande av vår tjänst och dessutom försämrar det upplevelsen för alla andra kunder”, sa Boozts kommunikationsdirektör Anders Enevoldsen till Råd & Rön

Missa inte: Unga höginkomsttagare lurar nätbutiker på miljoner. Dagens PS

Blir lurad på returer två gånger i månaden

I USA berättar Bill Stewart, som driver butiken LI Toy and Game i New York, att han blir lurad av kunder två gånger i månaden. En kund returnerade nyligen en halvmonterad leksak med delar borta.

”Gick rakt i soporna”, säger Stewart till Business Insider. ”Ungen lekte med den, var antagligen för liten”. 

ANNONS

För småföretagare innebär varje sådan retur en ekonomisk smäll utan kompensation. I det fallet förlorade Stewart 55 dollar – en summa som inte märks hos jätten Walmart, men som svider rejält för honom.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

“Stick it to the man”

Flera i branschen varnar nu för en förändrad attityd hos konsumenterna. 

”Konsumenter som aldrig skulle stjäla i en fysisk butik blir socialt tränade att det är okej att utnyttja återförsäljare på små sätt. De tycker det är okej, eller till och med rätt – ‘stick it to the man”, säger David Morin på logistikföretaget Narvar. 

Enligt en undersökning från Narvar har över hälften av alla amerikanska konsumenter någon gång gjort en medvetet felaktig retur. En annan enkät från Loop Returns visar att nästan fyra av tio antingen själva fuskat eller känner någon som gjort det.

Luriga trick – och tips på TikTok

Returfusket har blivit lite av en sport. I sociala medier sprids tips om hur man kan lura Amazon och andra jättar. 

Fusket kommer i många former. I mildare fall handlar det om så kallad ”bracketing” – att beställa flera varianter av en produkt och returnera det som inte passar. Längre ut på skalan finns ”wardrobing” – att bära ett plagg en gång och sedan skicka tillbaka det.

Andra metoder är mer avancerade: vissa skickar tillbaka fel produkt eller tomma paket med rätt vikt för att lura returhanteringen. Enligt Morin har en kund till Narvar fått tillbaka tomma CD-fodral i stället för produkter.

ANNONS

Hilary Koziol, som driver e-handelsbutiken Cellar Sellers, berättar hur en kund påstod att en låda med dyra samlarkort egentligen innehöll ett par jeans. En annan gång skickade en köpare tillbaka en smutsig och fläckig klänning – i stället för den oanvända hon hade köpt.

Företag slår tillbaka

Nu börjar butikerna agera. Allt fler företag inför stramare returvillkor och kortare tidsfrister. Man börjar även svartlista kunder som missbrukar systemet. Plattformar som REI och ASOS har liksom Boozt redan börjat stänga av användare.

Anders Enevoldsen på Boozt tror dessutom att fler kommer att ta efter dem. 

“Vi har sett ett stort intresse från andra i branschen, som är nyfikna på hur vi gör. Sedan är det så klart olyckligt när kunder som inte förtjänar det ändå blir blockerade. Men då kan de överklaga”, sa han. 

Han fick medhåll från Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter. 

“Jag tror att det kommer att bli vanligare att kunder stängs av. Vi har hört om det från många”, sa hon till Råd & Rön. 

Jessica Meher på Loop menar att personanpassade returregler kommer bli allt vanligare:

”Att belöna bra kunder med generösa villkor och begränsa dåliga kunder blir viktigare nu”, säger hon.

ANNONS

Läs också: Fast fashion-upproret: De skickar klädberget i retur. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS