Efter år av prisökningar och rättsprocesser förlorade ägaren domännamnet Lambo.com när domstolen slog fast att agerandet skett i ond tro mot biltillverkaren Lamborghini.
Fiasko för 75 miljoner: Förlorade lyxdomänen efter rättsbeslut


Mest läst i kategorin
Ett försök att slå rekord i domänhandel slutade i ett juridiskt bakslag.
Den amerikanske entreprenören Richard Blair har förlorat rätten till domännamnet Lambo.com efter att en domstol gett Lamborghini rätt i en långvarig tvist.
Domslutet innebär att den italienska biltillverkaren nu tar över adressen, som Blair under flera år försökt sälja för upp till 75 miljoner dollar. Det skriver roadandtrack.
Från fynd till konflikt
Richard Blair köpte domänen Lambo.com för 10 000 dollar år 2018.
Namnet är sedan länge ett allmänt smeknamn för sportbilar från Lamborghini och har ett högt symbolvärde bland bilentusiaster.
Kort efter köpet började Blair marknadsföra domänen till salu.
Prislappen steg successivt från drygt en miljon dollar till astronomiska nivåer, med en toppnotering på 75 miljoner dollar.
Samtidigt började Blair kalla sig själv för Lambo på nätet och hävdade att namnet inte hade någon koppling till bilmärket, utan var ett ordspel baserat på ordet lamb.
På sin webbplats skrev han bland annat att han var redo att försvara sitt namn mot alla som försökte ta det ifrån honom.
Läs mer: Polisen: Unga tvättar bedragarnas pengar – Dagens PS
Senaste nytt
Lamborghini slog tillbaka
Lamborghini såg annorlunda på saken och valde att ta tvisten till World Intellectual Property Organizations skiljedomsorgan.
Företaget hävdade att Blair utnyttjade varumärkets renommé i kommersiellt syfte.
Skiljenämnden gick på Lamborghinis linje och slog fast att domänen hade registrerats och använts i ond tro.
Blair försökte därefter få beslutet upphävt i amerikansk domstol, men även där fick Lamborghini rätt.
Domaren konstaterade att Blair saknade legitim rätt till namnet och att hans agerande syftade till att dra ekonomisk nytta av ett välkänt varumärke.
En varning till domäninvesterare
Fallet illustrerar både potentialen och riskerna i domänhandel.
Historiskt har flera adresser sålts för mångmiljonbelopp, men tvisten kring Lambo.com visar att gränsen mellan investering och varumärkesintrång kan vara hårfin.
För Richard Blair blev affären långt ifrån den vinstresa han hoppats på.
Förutom att förlora domänen gick även de ursprungliga investeringspengarna förlorade, tillsammans med kostsamma juridiska processer.
Utfallet sänder en tydlig signal till marknaden om att spekulativa domänköp kopplade till starka varumärken kan få ett abrupt och dyrt slut.
Missa inte:
Internet i kris – när infrastrukturen kollapsar – Dagens PS
Nya superfunktionen avslöjar dig på X – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.









