Dagens PS

Fälls för öppen gylf i annons

Fälls för öppen gylf i annons
Gylf. Bör vara stängd i annons. Och vid många andra tillfällen också, Nu har en öppen dito orsakat en fällning hos Reklamombudsmannen. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Det brukar talas om att det är viktigt att hålla gylfen stängd. Nu vet vi att det gäller även i en annons. Inte minst vet man det hos Vero Moda.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett öppet sinne är bra. En öppen gylf är betydligt sämre. Reklamombudsmannens opinionsnämnd har fått ta emot en anmälan om reklam från Vero Moda som skickats till annonsörens prenumeranter på nyhetsbrev.

På en bild där syns en kvinna som ligger på rygg mot en mörkgrön bakgrund och ligger diagonalt, så att hennes huvud är placerat i övre högra hörnet och benen syns i vänstra hörnet.

”Kvinnan har på sig en finstickad vit tröja, en brun kavaj och jeans”, skriver opinionsnämnden i sitt beslut utan att invända mot klädvalet.

Men; ”Byxorna är helt uppknäppta och gylfen är uppvikt så att nedre delen av hennes mage och en del av hennes underkropp exponeras”.

Det gör den inte minst eftersom den vita tröjan ”är uppdragen och slutar strax ovanför naveln”.

“Oetiskt”: Kritik mot kändisar som säljer vin. Dagens PS

Ben böjt och något vinklat

Vänster ben är böjt och något vinklat utåt mot betraktaren, men det hade man väl enligt nämnden kunnat leva med om det inte varit för gylfen.

Det är den anmälaren hänger upp sig på. Gylfen är nerdragen och tröjan uppdragen ”i en onödigt utmanade pose som är sexistisk”, hävdar anmälaren.

ANNONS

Annonsören ber, naturligtvis, om ursäkt. Vi är trots allt i Sverige och att svara någon med ett namn som Reklamombudsmannens opinionsnämnd att ”va f-n, har ni inget vettigare att syssla med?” är antagligen inte att rekommendera. Trots att det svaret borde ha legat nära till hands.

Annonsören hänvisade till att modellen bar långärmat, men det räckte inte för att blidka nämnden som fäller annonsen. (Foto: Suvad Mrkonjic/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

”Har faktiskt långärmat” i annons

Efter att ha bett om ursäkt ”för att anmälaren har känt sig kränkt”, pudlar annonsören med att det inte varit dess avsikt.

Dessutom är varken pose eller foto ”onödigt provocerande eller sexistiskt” och även om modellen ”bär jeans som inte är stängda” påpekar annonsören att hon även bär ”en långärmad tröja och en jacka” och att hon ligger i en såväl ”avslappnad” som ”icke sexualiserad” pose.

Reklam i bilar driver bilförare till vansinne. Dagens PS

Ser inte kläderna för all kropp

Efter noggranna diskussioner, som man i och för sig gärna lyssnat till, kommer nämnden fram till att modellen ”poserar på ett sätt som snarare fokuserar på hennes mage och underkropp än på de marknadsförda kläderna”.

Uppenbart är i vart fall att åtminstone nämndens blickar måste ha gått i den riktningen.

ANNONS

Då går det förstås inte annat än att slå fast att hon ”framställs på ett sexualiserat sätt”,  på ett sätt som är ”nedvärderande för kvinnor i allmänhet” och att reklamen därmed är ”könsdiskriminerande”.

Med det beslutet stänger nämnden inte bara ärendet utan, antar vi, även gylfen och går vidare mot nya korståg för en bättre värld.

Åldersdiskriminering: 34-åring “för gammal”. Dagens PS

AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS