Dagens PS

Så använder konsultjättarna AI – och förändrar hela yrket

AI
AI-agenter förändrar vardagen för konsulter på Deloitte, McKinsey och BCG (Foto: Ørn E. Borgen/NTB/TT/Pexels)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 30 maj 2025Publicerad: 30 maj 2025

Interna chattbotar, smarta PowerPoint-verktyg och AI-agenter förändrar vardagen för konsulter på McKinsey, BCG och Deloitte. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

McKinsey, BCG, Deloitte – några av världens mest välkända konsultfirmor – håller just nu på att förändras i grunden. 

Det som tidigare var manuellt arbete, som att snygga till PowerPoints eller granska texter, sköts numera av generativ AI.

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

Exempelvis använder McKinsey sin egen, inbygda chatbot Lilli. “Hon” hjälper konsulterna att sammanfatta dokument, identifiera experter och hitta rätt lösningar. 

Hos BCG används Deckster, ett verktyg som bygger PowerPoint-presentationer utifrån färdiga mallar. Deloitte har i sin tur utvecklat sin egen version av ChatGPT – Sidekick – som används för att brainstorma, koda och skriva mejl.

Anställda använder AI varje vecka

McKinseys chatbot Lilli används av över 70 procent av företagets 45 000 anställda, enligt Business Insider. Många använder den upp till 17 gånger i veckan. 

Lilli är kopplad till hela McKinseys kunskapsbas – med över 100 000 dokument och intervjuer – och kan både analysera material och peka ut rätt person att prata med.

BCG:s Deckster hjälper yngre konsulter att skapa presentationer och ger feedback enligt mallar som används av mer seniora kollegor. Enligt företaget använder 40 procent av deras associerade konsulter verktyget varje vecka.

ANNONS
AI
På Deloitte har man utvecklat sin egen version av ChatGPT (Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

“Vad tycker Lilli?”

På McKinsey har AI blivit en naturlig del av det dagliga arbetet. 

“Vi har nästan AI i rummet med oss eftersom vi ofta säger, vad tycker Lilli?”, säger seniorpartnern Delphine Zurkiya till Business Insider. Hon beskriver sig själv som en av de flitigaste användarna av verktyget.

Det var dock inte helt självklart i början – företaget märkte av en viss “prompt anxiety”, alltså osäkerhet kring hur man egentligen ska använda chatboten. Men en timmes utbildning räckte ofta för att användarna skulle komma igång.

Missa inte: AI-bedragare lurar till sig miljoner: “Bryter ner vår ekonomi”. Dagens PS

Inte bara för intern användning

McKinsey har utvecklat egna AI-lösningar i flera år och arbetar även med externa aktörer som Google, Microsoft och Nvidia. Företaget har genomfört över 400 AI-projekt för kunder, och använder sina egna erfarenheter från Lilli som grund för att bygga liknande verktyg för andra.

På BCG har över 18 000 interna GPT-verktyg skapats av anställda medan Deloitte har lanserat Zora AI, ett system med AI-agenter tränade i olika affärsområden som marknadsföring och finans.

ANNONS

Oro för jobben – men också optimism

Inställningen till AI är överlag positiv. På konsultplattformen Fishbowl beskrev vissa McKinsey-anställda verktygen som “funktionella” och bra för mindre uppgifter. BCG:s partner Scott Wilder menar att målet är att “ta bort det tråkiga och öka glädjen i jobbet”.

Men inte alla är lugna. Faktum är att majoriteten av alla amerikaner tror att artificiell intelligens kommer att påverka den amerikanska arbetsmarknaden negativt. 75 procent tror att AI kommer att minska det totala antalet jobb under de kommande tio åren, enligt en Gallup-undersökning

Hos exempelvis BCG har vissa konsulter uttryckt oro över att verktyg som Deckster kan minska behovet av juniora medarbetare. 

Konsultjobbet formas om

Deloitte har infört tydliga regler för hur AI får användas – bland annat är ChatGPT blockerad i interna system. Samtidigt investerar bolaget stora summor i egna lösningar och i samarbeten med Google Cloud och ServiceNow.

Hos PwC har man utvecklat agent OS, en plattform som samlar över 250 interna AI-agenter. Målet är att få AI-verktygen att samarbeta snarare än att jobba i silos.

Summa summarum? I en bransch som länge varit synonym med Excel, PowerPoint och sena kvällar är AI inte längre ett framtidslöfte – det är redan verklighet. Och i takt med att tekniken utvecklas lär även förväntningarna på konsulterna att förändras.

Läs också: McKinsey: Här är jobben som försvinner. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS