Musikbranschens mångåriga konflikt med AI-bolag kan vara på väg mot en lösning. Världens tre största skivbolag håller nu på att förhandla fram ett avtal.
Islossning mellan musikbranschen och AI-tjänster


Bakgrunden är stämningar från bland annat den amerikanska organisationen Riaa som anklagar AI-bolag som Udio och Suno för massiva upphovsrättsintrång, skriver SvD. Liknande processer pågår i Europa, och svenska Stim följer utvecklingen och överväger själva rättsliga åtgärder.
Men nu förhandlar alltså bolagsjättarna Universal Music, Warner Music och Sony Music om avtal som skulle ge AI-företagen rätt att använda deras musik för att träna AI-modeller, i utbyte mot pengar och aktier.
Inget är dock klart ännu.
Läs också: AI-företag stäms av musikgiganter. Dagens PS
AI-bolagen försvarar sig
AI-bolagen har länge hävdat att deras användning av tillgänglig musik för att träna sina modeller inte bryter mot lagen.
”Precis som ett barn som skriver sina egna rocklåtar efter att ha lyssnat på genren – eller en lärare
eller journalist som går igenom befintligt material för att dra nya slutsatser – så är lärande inte
intrång. Det har det aldrig varit”, skriver Sunos Mikey Shulman i ett blogginlägg.
Den synen på vad Suno och andra liknande företag gör har musikbranschen tidigare alltså ifrågasatt.
Senaste nytt
Stim följer AI-debatten
En möjlig uppgörelse skulle kunna rita om spelplanen för hela musikindustrin och lösa det miljardbråk som pågått mellan skivbolagen och AI-företagen. Stims tillförordnade vd Lina Heyman följer utvecklingen noga och säger att de för en dialog med AI-företag.
“De här aktörerna borde ha väldigt goda förutsättningar att göra rätt för sig och
betala till musikskapare när de använder deras arbete”, säger hon till SvD.

AI tränade på Abbas musik
En som tidigare har tagit fajten mot Udio och Suno är Björn Ulvaeus. I höstas kunde SVT berätta om hur Abbas musik används som bevis när skivbolagen drog bolagen inför rätta.
“Det handlar inte om att vinna, utan om att hitta sätt att samexistera”, sa Björn Ulvaeus till SVT då.
Ulvaeus trots allt positiv
Musikveteranen var dessutom en av tusentals personer inom kulturen som har skrivit under ett upprop mot att AI-tjänsterna tar musik de inte har rätt till.
“Man tränar sina produkter på upphovsrättskyddat material utan att redovisa det, och utan att ha någon licens att faktiskt göra det”, sa Björn Ulvaeus till SVT.
Han uppgav då också att han trots allt såg positivt på framtiden eftersom han trodde att politiker och branschorganisationer kommer att hitta lösningar som funkar för båda parter.
Fakta om upphovsrätt i musikbranschen
-
Vad är upphovsrätt?
Upphovsrätt ger skaparen av ett musikaliskt verk ensamrätt att bestämma hur verket får användas, kopieras och spridas. -
Hur länge gäller upphovsrätten?
Upphovsrätten gäller under skaparens hela livstid samt 70 år efter upphovspersonens dödsår. -
Vad skyddas?
Musikaliska verk (melodier, texter, arrangemang) skyddas automatiskt av upphovsrätt, utan registreringskrav. -
Vem äger rättigheterna?
Kompositörer, textförfattare och arrangörer äger sina respektive rättigheter, medan artister och producenter ofta har rättigheter till själva inspelningen. -
Vad innebär Stim?
Stim (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) administrerar rättigheter för musikskapare och ser till att de får betalt när deras musik framförs offentligt. -
Vad händer vid intrång?
Otillåten användning eller spridning av skyddat material kan leda till skadestånd och rättsliga påföljder. -
Hur får man tillåtelse att använda musik?
Genom att kontakta rättighetsinnehavarna direkt eller via organisationer som Stim, Sami eller Ifpi som utfärdar licenser mot ersättning.
Läs även: AI-appens spektakulära fall – ett tecken i tiden? Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.