En ny rapport avslöjar en snabb utveckling inom kundservice, där agentisk AI förväntas hantera över hälften av alla kundinteraktioner redan inom de närmaste tolv månaderna.
AI tar över hälften av alla serviceärenden inom ett år


Mest läst i kategorin
Denna utveckling signalerar en dramatisk omställning i hur företag tillhandahåller kundstöd och service, driven av ett massivt intresse från både näringsliv och teknikleverantörer att skyndsamt implementera den innovativa tekniken.
Forskningen bakom framtidsprognosen
Cisco har genomfört en omfattande global studie, vilken inkluderade 7 950 beslutsfattare inom affärs- och teknikområdet från organisationer med en omsättning på minst 109 miljoner svenska kronor.
Undersökningen, som genomfördes i april 2025 av Sandpiper Research & Insights, omfattade 30 marknader världen över. Resultaten belyser kundernas attityder och intresse för en bred implementering av agentisk AI inom kundupplevelsen.
Av de intervjuade arbetar 55 procent i organisationer med en omsättning på minst 1,09 miljarder svenska kronor.

Agentisk AI på frammarsch
Agentisk AI definieras som en kategori av artificiell intelligens som utnyttjar AI-agenter och en kontextualiserad sammankoppling mellan dem.
Dessa agenter har förmågan att ha minne, är medvetna om sina uppgifter och kan självständigt agera, eller välja vilka åtgärder de ska vidta för att uppnå ett visst resultat genom att lära sig av sin miljö och resonera, med minimal mänsklig tillsyn. Tekniken förväntas bli den mest omvälvande inom kundupplevelse på årtionden.
Kundupplevelsen blir allt viktigare
I takt med att IT-komplexiteten ökar, driven av digital transformation och övergången till molnbaserade lösningar, förlitar sig organisationer mer än någonsin på sina teknikpartners. Kundupplevelsen har blivit avgörande, och 92 procent av de svarande menar att supporten och tjänsterna från leverantörer blir allt viktigare i AI-eran.
Redan nu känner organisationer av fördelarna med AI inom kundupplevelsen. Mer än två tredjedelar, 68 procent, av de svarande har använt minst en AI-driven kundtjänst från en B2B-teknikpartner, och över 80 procent av dessa har haft positiva upplevelser.
De vanligaste användningsområdena inkluderar AI-driven insikt och analys, samt chattbotar och virtuella assistenter.

President Trump: “Förhindra ‘woke’ AI”
En ny politisk satsning i USA, med fokus på artificiell intelligens, har väckt stor uppmärksamhet. Initiativet, som syftar till att rensa AI-modeller från
Förväntningar och utmaningar
Kunderna har höga förväntningar på agentisk AI. Hela 93 procent av de svarande tror att agentisk AI kommer att möjliggöra mer personliga, proaktiva och prediktiva tjänster från B2B-teknikleverantörer.
Man förväntar sig att 56 procent av kundupplevelseinteraktionerna med teknikpartners kommer att hanteras av agentisk AI inom de närmaste 12 månaderna, och hela 68 procent inom tre år.
Detta innebär att kunderna förväntar sig att mer än två tredjedelar av deras engagemang med partners sker via agentisk AI till år 2028.
Trots den snabba utvecklingen är mänsklig kontakt fortfarande av stor betydelse. Studien visar att 96 procent av de svarande anser att mänskliga relationer är mycket viktiga i interaktionen med B2B-teknikpartners.

Inga undantag: Nu måste alla anställda använda ai
Ett stort teknikföretag inför nya regler. Med tusentals anställda siktar man på att dramatiskt öka effektiviteten med hjälp av AI. En stor teknikjätte har
Dessutom menar 89 procent att teknikföretag måste kombinera mänsklig empati och koppling med agentisk AI-effektivitet för att optimera kundupplevelsen.
Det finns dock utmaningar. En fjärdedel, 25 procent, av de svarande har inte detaljerad kunskap om hur deras B2B-teknikpartners planerar att använda agentisk AI för att förbättra kundupplevelsen. Det är också viktigt att implementeringen av agentisk AI sker på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.
Nästan alla, 99 procent, betonar vikten av robusta styrningsarrangemang för att säkerställa etisk och rättvis användning av agentisk AI.
Liz Centoni, Executive Vice President och Chief Customer Experience Officer på Cisco, kommenterar:
“Med agentisk AI som når en ny mognadsnivå är vi närmare än någonsin att lösa några av de mest ihållande kundproblemen i företagsmiljöer”.
Hon fortsätter:
“Vi bygger agentisk AI från grunden, innoverar inifrån för att leverera skräddarsydd, agentisk AI-driven funktionalitet över hela tekniklivscykeln”.

AI:s “hjälp” gav oväntad kalldusch för kodare
Ny studie avslöjar ett bakslag för AI i mjukvaruutveckling: Trots enorma förväntningar blev utfallet inte som väntat för utvecklarna. En ny studie visar
Missa inte:
Psykologens tips under semestern: Så får du maximal återhämtning. News 55
PPM-spararna förlorade 99,5 procent av kapitalet. E55
EU:s och Trumps sista förhandling – på golfbanan. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]