När försäkringsbolagen backar från riskerna med konstgjord intelligens uppstår ett dilemma för företag som satsat stort på automation och AI.
AI får ingen frisedel – försäkringsbolagen backar undan


Mest läst i kategorin
Enligt rapportering av Financial Times söker stora amerikanska försäkringsbolag som AIG, Great American Insurance Group och W. R. Berkley Corporation tillstånd att införa undantag för AI-relaterade risker i sina företagsförsäkringar.
Den bakomliggande orsaken: modeller för artificiell intelligens upplevs som svåra att förutsäga och bedöma — ett område som för historiskt aktiva försäkringsgivare upplevs som ett ”svart fack”.
Varför känner branschen oro?
Försäkringsgivarna bygger sin affär på att kunna kalkylera och sprida risk. Men när tekniken blir så komplex och spridd att ett felaktigt beslut från ett AI-system skulle kunna påverka tusentals verksamheter samtidigt, blir kalkylen svårare.
Till exempel: ett fall där Wolf River Electric stämde Google på ~110 miljoner USD för felaktig uppgift från deras ”AI Overview”.

Ett annat exempel: Air Canada tvingades hedra en rabatt som dess chatbot hade fabricerat.
Även brottslig verksamhet belystes – en digital klon av en chef gjorde att Arup förlorade ~25 miljoner USD vid ett videomöte.
En fråga om omfattning – inte bara känsligheten
Det som verkligen skrämmer försäkringsbranschen är inte enstaka stora utbetalningar. Det är risken för ett korrelerat massfel: att en felaktig AI-modell används av många företag och skapar 1 000 eller 10 000 fall på en gång — det klarar inte standardportföljen.
Som Aons cyberchef uttryckte det: en förlust på ~400 miljoner USD kan hanteras, men inte tusentals samtidiga krav från samma källa.
Vad gör branschen åt det?
Försäkringsbolagen reagerar på olika sätt:
- Vissa söker regleringsgodkännande för att kunna undanta AI-risker från vanliga försäkringar.
- Andra introducerar så kallade ”endorsements” eller tillägg och specifika produkter för AI-risker – dock ofta med hårt begränsad täckning, exempelvis ett bolag som satte gränsen för böter under EU:s AI-lagstiftning till 2,5 procent av totalpolicyn.
- Och i vissa fall börjar företagen själva sätta av kapital för att ”självförsäkra” AI-risker – särskilt techföretag med egna modeller.
Varningarna haglar när Windows testar självgående AI
Microsoft varnar nu för att ett nytt AI-verktyg i Windows kan öppna dörren för infekterade datorer och förlorad data. Microsofts besked om att en
Vad betyder det för företag och fordonsteknik?
Bilar och fordonssystem blir allt mer beroende av AI: självkörande funktioner, realtidsdata, prediktivt underhåll. Om ett systemfel i ett självkörande fordon eller i ett uppkopplat premiumfordon leder till omfattande skador, kan det påverka hela leverantörskedjan — och då blir frågan: Är den riskförsäkrad?
Om försäkringsbolagen backar från att täcka AI–relaterade fel blir det följdriktigt en kostnad eller risk att räkna med för OEM-tillverkare, programvaruleverantörer och lyxbilsmärken som kör hårt med digitala tjänster.
Trump sätter ner foten – delstaternas AI-lagar hotas
Trumps plan att stoppa delstaternas AI-lagar väcker strid om både makt och pengar – och ett gammalt förslag får nytt liv. Det politiska maskineriet i
Slutsats: En ny era av riskhantering
Det gamla försäkringsparadigmet — där man kunde förutspå och begränsa skador — står inför en prövning när AI-system blir omfattande och komplexa.
Försäkringsbranschens beslut att dra åt banden signalerar att tekniken betraktas som tillräckligt annorlunda för att kräva nya spelregler.
För fordonstekniken innebär det en dubbel utmaning: att utveckla säkra system och att förstå vilka risker som finns kvar när marknadens aktörer och försäkringsgivare börjar räkna bort vissa scenarier.
Det är dags att ställa frågan: Är vi förberedda på när AI i fordon gör ett misstag – och vem står för notan då?
EU kräver tystnad i trafiken – Mercedes tvingas skrota ikoner
EU:s skärpta bullerkrav ritar om bilkartan och tvingar flera välkända modeller att lämna scenen långt tidigare än väntat. Det talas ofta om luftkvalitet,
Missa inte:
Forskare vid KTH: Att blanda befolkningen ger liten effekt. News 55
Varning för pensionsfälla: Förmånsbilen kan bli riktigt dyr. E55
Stora grupper riskerar att tappa kontakt med 112 över en natt. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]













