Krisledarskap handlar inte om att agera hjälte i stormens öga. Det visar en ny analys från The Economist.
Avgörande: Så bör chefen agera i kris


Mest läst i kategorin
Det är lätt att känna sig handlingskraftig genom att centrera makt och fatta snabba beslut från toppen när krisen kommer.
Men enligt The Economist är det ofta just motsatsen som fungerar bäst.
Enligt tidningen är tre saker avgörande: att planera i förväg, att lita på lokala beslut och att inte tappa den långsiktiga blicken.
Missa inte: Här är världens värsta chef. Dagens PS
Planering – även om man inte vet vad som väntar
En vanlig missuppfattning är att krisplanering måste vara exakt. Men förberedelser handlar snarare om att öva tankesätt och förtydliga värderingar.
Ett exempel från The Economist är en tidigare chef i den amerikanska flottan som i förväg planerat för flera olika krisscenarier, som tsunami, jordbävning och kärnkraftsolycka. Men han hade inte räknat med att alla tre skulle inträffa samtidigt, vilket de faktiskt gjorde i Japan 2011.
Trots det visade sig planeringen vara både värdefull och avgörande.
“Planering handlar inte om att ha ett färdigt svar”, säger Paul Ingram från Columbia, “utan om att ha byggdelarna för att snabbt kunna agera när det oväntade händer”.

Senaste nytt
Lokal beslutskraft slår central kontroll
När något oväntat händer är det frestande att sätta upp krisgrupper och kommandoledningar. Men det leder ofta till flaskhalsar.
Snabba och nya problem behöver snabba och nya lösningar – ofta närmare verkligheten.
The Economist lyfter det norska gödselbolaget Yara som exempel. Under pandemin gav man mer makt till lokala chefer, vilket fungerade så bra att bolaget sedan gjorde om hela organisationen.
Det decentraliserade arbetssättet visade sig fungera även vid kriget i Ukraina, där snabba beslut behövdes för att säkra inköp och logistik.
Läs även: Hedgefond-topp: Pengar ger dig inget jobb. Dagens PS
Tänk framåt – även i stormens öga
När krisen pågår är det lätt att fokusera på att överleva dagen. Men det kan kosta mer på sikt om man gör avkall på det som verkligen bygger verksamheten.
Elcykelföretaget Lime, känt för sina gröna fordon i stadsmiljöer, valde under pandemin att inte outsourca sin tillverkning – trots att många rådde bolaget att spara pengar.
Istället behöll man produktionen i egen regi för att kunna hålla hög kvalitet även framåt.
“Vi skar ner. Men aldrig i kärnan – för då har vi inget att bygga vidare på”, säger bolagets vd Wayne Ting.
Tre råd för chefer i kris
Budskapet från The Economist lyder alltså som följer:
Planera. Delegera. Prioritera långsiktigt.
Det låter enkelt – men i skarpt läge är det ofta det svåraste av allt.
Läs också: Förödande för Sverige: Tiotusentals företagare kan lämna. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.