Dagens PS

AI ger vika när småbolag satsar på människoskapat innehåll

Nu vill många småbolag satsa på människoskapat innehåll istället för AI.
Nu vill många småbolag satsa på människoskapat innehåll istället för AI. (Foto: Pixabay)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 11 dec. 2025Publicerad: 11 dec. 2025

Många europeiska småbolag använder redan AI i vardagen, men numera investeras det samtidigt allt mer i människoskapat innehåll.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

AI breder inte bara ut sig inom storbolagen, det sker även på småbolagen runt om i Europa.

AI lyfter omsättningen

Mikroföretag, som har färre än tio anställda, blir allt fler och för dem och andra småbolag innebär den nya AI-tekniken ofta ett lyft i omsättningen.

Britter och spanjorer leder den trenden, följt av fransmän, berättar Euronews.

Hur AI används är dock väldigt olika beroende på småbolag, där många använder AI-agenter till exempel.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Utvecklingen går långsamt

Utvecklingen går dock inte så fort som AI-utvecklarna hade hoppats på, där enbart 58 procent av små- och medelstora företag, som har färre än 250 anställda, har nått en grundläggande nivå av digitala tjänster, enligt Eurostat.

Småbolagen vill ha mänsklig touch

Trots att tekniken finns till hands i stor utsträckning är det många bolag som vill hitta tillbaka till en mänsklig touch.

ANNONS

Så pratet om att AI ska ta över samhället verkar åtminstone inte stämma om man går efter de nya uppgifterna inom Europas småbolag.

Sociala medier måste bli mer mänskligt och mindre AI-inspirerat.
Även sociala medier måste bli mer mänskligt och mindre AI-inspirerat. (Foto: Pexels)

Vill inte prata med en maskin

Bolagen har insett att kunder inte vill prata med en maskin, utan med en vanlig människa, och de flesta småföretagare vill numera först och främst ha mänskliga röster för att bygga upp sitt förtroende.

Enligt LinkedIns chef för public policy, Sue Duke, används “AI för att skala upp kapaciteten, förnya sig och hantera det repetitiva arbetet”, under nästa år.

Men det är vanliga människor som även 2026 kommer att stå i fokus.

“Det frigör teamen att fokusera på det mänskliga arbetet som skapar verkliga fördelar: att bygga relationer, lösa problem och fatta tydligare strategiska beslut”, säger hon.

Läs även:

AI vid jobbansökningar: Dubbelmoral när rekryterare klagar. Dagens PS

ANNONS

“AI-boomen gör staten beroende av techmiljardärer”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS