En teknisk landvinning från ABB är på väg att revolutionera energieffektiviteten inom industrin, och första stoppet är ett indiskt stålverk.
ABB:s elmotor slår allt – siffrorna är enastående


Mest läst i kategorin
Denna nya elmotor utlovar inte bara betydande energibesparingar utan också en märkbar minskning av koldioxidutsläpp. Utvecklingen av motorn har skett i Sverige, vilket stärker landets position inom avancerad industriell teknik.
Svensk innovation sätter ny standard för elmotorer
Enligt en artikel från Ny Teknik har ABB utvecklat en elmotor som sägs sätta ett nytt världsrekord i verkningsgrad, med imponerande 99,13 procent. Denna motor, med en effekt på 56 MW, är för närvarande på väg till ett stålverk i Indien. Där ska den driva en kompressor i en anläggning som separerar syre och kväve från luften, gaser som är avgörande för stålproduktionen.
David Bjerhag, global affärschef för stora motorer och generatorer på ABB, har uttryckt stor glädje över kundens beslut att prioritera hög verkningsgrad. Han betonar att motorn är en av de största effektmässigt i världen.
Kunden har valt att vara anonym, men nyheten om denna banbrytande teknik har redan spridits.

ABB sätter nytt bolag på börsen: “Högpresterare”
När ABB släppte sin rapport på torsdagsmorgonen så var det inte bara kvartalssiffrorna som presenterades. Det bjöds också på nyheten att ett nytt bolag
Synkronmotorernas överlägsenhet
Den rekordbrytande motorn är av typen synkronmotor, vilket innebär att rotorn roterar i exakt samma takt som statorns magnetfält. Medan asynkrona motorer, även kända som induktionsmotorer, är vanligare inom industrin på grund av sin enkelhet och lägre kostnad, är synkronmotorer överlägsna när det gäller hög effekt och exceptionell verkningsgrad.
En ytterligare fördel är deras förmåga att både producera och konsumera reaktiv effekt, vilket bidrar till att stabilisera elnätet genom faskompensering.
ABB:s tidigare rekord, som sattes 2017, låg på 99,05 procent, vilket denna nya motor överträffar med 0,08 procentenheter. Bjerhag menar att detta är ett nytt världsrekord för elmotorer i alla kategorier, och att deras tidigare rekord stod sig i åtta år utan invändningar från konkurrenter som GE, Siemens, TMEIC och Weg.

Små förbättringar med stor effekt
Även om den nya motorns verkningsgrad endast är en halv procentenhet högre än ABB:s standardmotor för samma tillämpning (98,64 procent), är konsekvenserna enorma. Över en beräknad livslängd på 25 år beräknas motorn spara kunden 61 GWh energi, vilket motsvarar en kostnadsbesparing på cirka 62 miljoner svenska kronor i elkostnader.
Med tanke på Indiens elproduktion, som i stor utsträckning baseras på fossila bränslen, innebär detta också en betydande minskning av koldioxidutsläppen med ungefär 45 000 ton. Det är fascinerande hur en till synes liten procentuell förbättring kan leda till så stor påverkan.
Hela utvecklingen, designen och tillverkningen av motorn har skett vid ABB:s anläggning i Västerås, som en del av företagets initiativ Top Industrial Efficiency. Fabriken producerar ungefär 200 motorer och generatorer varje år.

Framtidens kraft för fartyg – ABB lanserar fiskfena
Med inspiration från valars och fiskfenors rörelser, introducerar ABB en innovation som revolutionerar hur fartyg rör sig genom vattnet. ABB presenterar
Nyckeln till den ökade verkningsgraden
ABB har uppnått den högre verkningsgraden genom flera optimeringar. Forskning och utveckling har varit avgörande, med fokus på flera förbättringsområden:
- Högkvalitativ elplåt: Användning av kiselstålplåt i statorn, som är optimerad för elektromagnetiska maskiner. Genom att göra plåten tunnare minskar förlusterna ytterligare. ABB har förfinat sina beräkningsverktyg och produktionsmetoder för att kunna välja optimal elplåt för varje specifik tillämpning.
- Optimerat luftflöde: Noggrann design av luftflödet runt rotorn säkerställer optimal kylning utan att skapa onödiga friktionsförluster. Detta är avgörande för att vitala komponenter ska exponeras optimalt för kylluften.
- Precisionsproduktion: Statorn, som består av cirka 20 000 elplåtar, monteras med en robot som placerar varje plåt individuellt. Detta minskar risken för överledning mellan plåtlager och därmed strömmar och magnetfält som kan orsaka förluster.
- Strikt toleranskontroll och beräkningsprogram: Noggrann kontroll under hela produktionen, i kombiation med beräkningsprogram som stämmer överens med verkligheten.
- Designverktyg: Användning av avancerade designverktyg som tillåter snabb optimering av verkningsgraden, samtidigt som designteamet kan finjustera parametrar som tvärsnitt på elektriska ledare, luftgapets storlek samt rotor- och statordimensioner.
Enligt Bjerhag var en engagerad elektrisk designer en drivkraft bakom att uppnå detta världsrekord, vilket belyser vikten av personligt engagemang i teknisk utveckling.

Elbilssuv för under 75 000 kronor på gång
En spännande utveckling är på gång i elbilsbranschen. Enligt Leapmotors vd kan framtiden bjuda på stora överraskningar för fordonen. Den snabba
Inga sällsynta jordartsmetaller
Till skillnad från många elmotorer i elbilar, som ofta använder permanentmagneter med sällsynta jordartsmetaller som neodym, kräver ABB:s synkronmotor varken permanentmagneter eller sällsynta jordartsmetaller. Den bygger istället helt på elektromagnetiska principer med konventionella material.
Rotorn magnetiseras genom att växelström induceras och sedan likriktas för att magnetisera rotorspolarna. Denna borstlösa konstruktion har varit standard för stora synkronmotorer under lång tid och har kontinuerligt optimerats av ABB.
Snabb återbetalningstid
Trots den avancerade tekniken och den högre prestandan är kostnaden för denna rekordmotor endast cirka 5 procent högre än för en standardmotor, främst på grund av att den kräver mer koppar och bättre material. Återbetalningstiden för denna extrakostnad är anmärkningsvärt kort, endast två månader. Detta gör investeringen gynnsam både för kunden och för miljön.
Bjerhag anser att det blir allt svårare att uppnå ytterligare förbättringar i verkningsgrad, då varje ökning på 0,05 procentenheter är en utmaning. Trots detta finns det ytterligare aspekter från deras forsknings- och utvecklingsarbete som ännu inte har implementerats, vilket ger hopp om att kunna pressa upp verkningsgraden ännu lite mer och potentiellt slå ett nytt världsrekord i framtiden.

Glöm elbilen? Detta kan vara teknikskiftet ingen förutsåg
Elbilen har länge hyllats som den obestridliga framtiden för fordonsindustrin, en symbol för grön omställning och hållbar mobilitet. Men nu vänds
Missa inte:
Lelle Modig tillbaka i rutan – 74 år och full av energi. News 55
Finansinspektionen varnar: Fem nya bedragare på kartan. E55
AI dödar trafiken – och Google vet om det. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]