När den nya förbindelsen mellan Danmark och Tyskland är klar om några år, kan resultatet bli 120 procent fler lastbilar på svenska vägar.
"120 procent fler lastbilar på svenska vägar"


Mest läst i kategorin
Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark är ett prestigeprojekt där 62 miljarder danska kronor i 2022 års priser, kraftigt ska minska restiden mellan Köpenhamn och Hamburg.
Förbindelsen får dubbla motorvägstunnlar och två järnvägsspår. ”Huvudingrediensen” i satsningen är en 18 kilometer lång sänktunnel mellan danska Rødbyhavn och tyska ön Fehmarn.
25-åringen som är dyrast i världen. Dagens PS
Försenat – som tur är?
Förutom förbindelsen i sig ska vägnät och järnvägsinfrastruktur i både Danmark och Tyskland uppgraderas.
Planen var att förbindelsen skulle stå klar 2029. Så kommer det inte att bli. Projektet ligger just nu 1,5 år efter tidsplanen, rapporterar danska Ingeniøren.
Det kan man möjligen, även om ingen skulle säga det högt, vara nöjd med hos Greater Copenhagen, det dansk-svenska samarbetsorganet runt Öresund.
Där varnade man redan 2023 för de problem båda länderna kan råka ut för när förbindelsen är klar.
Tillfälliga gränskontroller: “Dyrt, ineffektivt och möjligen olagligt”. Dagens PS

Senaste nytt
Kräver investeringar
I rapporten ”Rail Freight with the Fehmarn Belt fixed link”, konstaterade Greater Copenhagen att Fehmarn Bält-förbindelsen kan bli en avgörande förändring för transporter och skapa tillväxt och utveckling för såväl Sverige som Danmark.
Men det kräver investeringar i järnvägsinfrastruktur. Annars kan vi få vägarna översvämmade av lastbilar, varnade man.
”120 procent fler lastbilar på svenska och danska vägar är inte längre en risk, utan ett högt sannolikt scenario, om inte investeringar görs i järnvägsinfrastrukturen. Och det är bråttom”, skriver Greater Copenhagen när man nu återupprepar varningarna.
Miljarder att tjäna om fler pendlar. Dagens PS
Mer akut än för några år sedan
”Brister i järnvägssystemet gör redan idag att alltmer gods transporteras på väg i stället för järnväg”, konstaterar man och slår samtidigt fast att situationen i dag är ”mer akut än den var 2023”.
Flaskhalsarna består och eliminerar de tidsvinster som Fehmarn Bält-förbindelsen skulle kunna ge.
”Rapporten visar, att Sverige och Danmark måste påskynda planerade investeringar och så snabbt som möjligt ta beslut om fler. Vi riskerar att inte bara stå inför en klimat- och trafiksäkerhetsmässig utmaning, men också att missa möjligheten att utnyttja Fehmarn Bält-förbindelsens fulla potential”, säger Jan Juul Christensen hos Greater Copenhagen.
”Sverige och Danmark kommer helt enkelt att missa tåget om vi inte agerar nu.”
Krävs flera snabba beslut
Greater Copenhagen vill därför se flera, snabba åtgärder där ett beslut om en ny kombiterminal i danska Ringsted är en.
En snabb, bilateral utredning om kapacitet och tillgänglighet över Öresund är en annan, liksom att ge svenska Trafikverket i uppdrag att utreda en ny rangerbangård i Malmö och börja planera för fyrspår Göteborg-Kugnsbacka.
Man påpekar även att södra stambanan är Sydsveriges största flaskhals och ett problem under överskådlig tid.
”Prioritera och påskynda fyrspårsutbyggnaden Lund–Hässleholm och påbörja planeringen av Noden Hässleholm samt Hässleholm-Alvesta”, är Greater Copenhagens förslag.
Sverige förloraren när dansk-tysk tunnel är klar. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












