Betaljätten kommer flytta kostnader från konsumenten till butikerna framöver, säger vd:n Sebas­tian Siemiatkowski. Samtidigt ser det ut som att bolaget tar in nytt kapital till en värdering om 255 miljarder kronor – där målet är börsen nästa år. 

ANNONS

Betaljätten växer så det knakar.

Bolaget ökade sina intäkter med 40 procent under 2020, och har nu passerat 10 miljarder kronor i omsättning.

Klarna är redo för börsen 2022, även om det kan ske redan senare i år, enligt Sebas­tian Siemiatkowski.

Öppnar nya marknader

I USA slår sig Klarna fram och totalt har nu fler än 15 miljoner amerikaner någon gång handlat med företagets tjänster. Samtidigt kommer bolaget öppna fem nya marknader före sommaren, och sannolikt fler senare i år.

Enligt Sebastian Siemiatkowski är Klarnas nya strategi att flytta kostnaden från konsumenten till handla­ren.

”Generellt kommer vi ha mer intäkter från handlare och mindre från konsumenter framöver”, säger han till Di.

Vidare tror han att det är bra från ett samhällsperspektiv ”om kreditkorten minskat till förmån för debitkorten, där konsumenter vid specifika tillfällen kan välja en delbetalning som är finansierad av handlaren”.

Bättre modell

Han säger att handlarna då får nöjda kunder som handlar mer och till större summor.

”Det är en mycket bättre modell än att låta en liten grupp konsumenter finansiera hela kalaset med höga räntor.”

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Uppgifter: Så stor blir Klarnas nyemission