Dagens PS

Kryptoreklam från Kim Kardashian kritiseras av myndighet

Kim Kardashian
Kim Kardashian får kritik av Storbritanniens finansinspektion. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 07 sep. 2021Publicerad: 07 sep. 2021

Kim Kardashian gjorde kryptoreklam – då fick realitystjärnan bli exempel när Storbritanniens finansinspektion varnar för spekulation i okända digitala tillgångar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Charles Randall, ordförande för Storbritanniens finansinspektion Financial Conduct Authority, går ut hårt mot ett oväntat mål – realitystjärnan och internetkändisen Kim Kardashian West. På sitt Instagramkonto, som är ett av världens största, har Kardashian spridit reklam för en digital valuta.

“När hon nyligen fick betalt för att be sina 250 miljoner Instagramföljare att spekulera i en kryptovaluta genom att “gå med i Ethereum Max Community”, kan det ha varit den finansiella marknadsföringen med den enskilt största publikens räckvidd i historien”, säger Randall enligt Bloomberg.

Anklagades inte för något fel

Finansmyndigheten använde Kim Kardashian som ett exempel för att visa på behovet av att ge mer makt till reglerande myndigheter för att skydda konsumenter. Myndigheten säger också att den som köper okända spekulativa kryptovalutor ska vara “beredda på att förlora alla sina pengar”. Kardashian anklagades inte för att ha gjort något fel.

Kardashian skrev i sitt inlägg att det var marknadsföring genom att tagga inlägget med “#AD” – men däremot berättade hon inte att hon marknadsförde “En spekulativ digital token skapad en månad tidigare av okända utvecklare – en av hundratals sådana tokens som fyller kryptobörserna”, enligt Charles Randall på Storbritanniens Financial Conduct Authority.

“Kanske inte slutar bra…”

“Dessa tokens har bara funnits i några år, så vi har inte sett vad som kommer att hända under en hel ekonomisk cykel. Vi vet helt enkelt inte när eller hur den här historien kommer att sluta, men – som med alla nya spekulationer – kanske den inte slutar bra”, säger han vidare.

FCA uppmanade också digitala plattformar som Facebook, Microsoft, Twitter och TikTok att följa efter Google och sluta bidra till marknadsföring kring finansiella produkter i Storbritannien som inte godkänts av bolag som samarbetar med FCA.

ANNONS

Läs även: Realitystjärnan gör podd för Spotify – om mordfall

Läs även: SEC: ”Kryptoplattformar behöver regleras för att överleva”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS