Forskare avslöjar i ny studie vilken strategi som är bäst. Missa inte det!
Så får du en slagkraftig logotyp
Mest läst i kategorin
Smartast för företag är att satsa på en logotyp som direkt berättar vad företaget sysslar med.
Den logotypen är mest effektiv, enligt en ny studie som publicerats i Harvard Business Review, skriver Kvalitetsmagasinet.
Forskarna har kikat på och analyserat 600 logotyper och jämfört dessa med värderingen av varumärket i respektive fall.
Slutsatsen är att beskrivande loggor fungerar bäst. De gör det enklare för kunden att förstå vad företaget har för verksamhet, vilket lyfter försäljningen.
Dock finns det undantag från regeln, framgår det, åtminstone när det gäller hamburgerjättar som Burger King och McDonald’s, som forskarna studerade. Där är det inarbetade varumärket, M, som står för McDonald´s, effektivast.
Men generellt sett är beskrivande logotyper alltså mest framgångsrika, och särskilt nya företag vinner på visuell igenkänning i loggan på sina respektive marknader, enligt studien.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.