”Man går alltså ut och mäter hur fat and happy vi är”, säger han.

Svante Randlert är en flitigt anlitad föreläsare.

Kanske för att han inte skräder orden. När företag slår sig för bröstet över undersökningar som visar att nio av tio anställda är nöjda borde det i stället vara en väckarklocka, anser han.

Det här skriver sajten Driva Eget.

ANNONS
ANNONS

Svante Randlert förklarar att det är stor skillnad på att vara nöjd och engagerad. Arbetsgivare borde vara mer angelägna att ha engagerade medarbetare än proppmätt nöjda, menar han.

”Någon sa mätt, va? Fat and happy säger de i Europa, eller lazy cat. Man går alltså ut och mäter hur fat and happy vi är. “Vi är all time high på nöjdhet”, säger någon. Men vad är det? Det kan vara så att de som ville ha mer har dragit? De som vill mer drar ju”, säger Svante Randlert i artikeln och understryker:

”De som har mer engagemang har lägre sjukskrivning, samtidigt som bolaget har högre vinst! Ni kan aldrig få en kund att älska er om inte personalen älskar bolaget.”