Vill expandera globalt – Kina lockar allt fler, enligt ny undersökning.

Den svenska startupen tänker globalt redan i ett tidigt skede. När man planerar för nästa steg är det främst Europa som är målet tätt följt av USA. Men allt fler har fått upp ögonen för Kina, enligt en ny undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Danske Bank.

De tre största utmaningarna för startups som vill växa internationellt är kunskap om den lokala marknaden, kontaktnät på plats och finansiering.

Även byråkrati och kunskap om lagar och regler utgör hinder för att göra verklighet av sina drömmar.

Undersökningen visar bland annat detta:
• Nästan alla, 96 procent av de intervjuade företagen uppger att de har ambitionen att finnas på fler marknader utanför Sverige

ANNONS
ANNONS

• 40 procent vill nå den kinesiska marknaden, 23 procent svarar att de vill etablera företaget i Kina och 26 procent uppger att de vill sälja sina produkter eller tjänster till den kinesiska marknaden

• 64 procent ser finansiering som en av de största utmaningarna för att expandera till fler marknader

I ett led att stötta svenska startups att våga satsa i Kina lanserar Danske Bank nu ett acceleratorprpgram, nHack, som ska hjälpa företag med etablering, kontaktnät och finansiering.

”Det är intressant att så många startups vill nå den kinesiska marknaden. Genom nHack kan vi hjälpa dem att testa sina affärsidéer i Kina och få ett kontaktnät som kan vara svårt att finna på egen hand”, säger Berit Behring, vd för Danske Bank i Sverige.