Fintechbolaget Hudya – som nyligen listades på Nasdaq First North Growth Market – växte starkt i januari. Antalet nya användare ökade med 3 000 från den 31 december till den 31 januari.”Det är fortsatt en stark försäljningsutveckling för Hudya, särskilt för den norska delen av verksamheten”, säger Børge Leknes, VD för Hudya.

Fintechbolaget Hudya listades på Nasdaq First North Growth Market den 14 februari i år, har haft en väldigt stark tillväxt när det gället antalet kunder, användare och försäljning inom sin kärnverksamhet under januari 2020. Däremot handlades aktien ned kraftigt i samband med listningen. Sannolikt på grund av att garanter fick på sig aktierna i samband med nyemissionen som skedde i samband med listningen. Något som skapar ett så kallat överhäng i aktien, vilket brukar trycka ned aktiekursen till dess att marknaden absorberat överhänget.

”Våra försäljningsvolymer fortsätter att visa god tillväxt från månad till månad, medan utvecklingen i försäljningskostnaderna är positiv och indikerar en nedåtgående trend, även om försäljningsvolymen ökar”, säger Børge Leknes, VD för Hudya, och fortsätter:

”Den positiva utvecklingen som vi kommunicerade till marknaden i vårt pressmeddelande den 24 januari kommer att fortsätta när vi nu kan presentera utvecklingen för hela januari”

ANNONS
ANNONS

Från och med den 31 januari 2020 kan utvecklingen i Hudya-gruppen sammanfattas enligt följande:

  • Den totala användarbasen är 95 000 kunder per 1 februari. (detta inkluderar Payr, kreditverksamheten, försäkringar, mobiltelefoni samt el).
  • Antalet nya användare ökade med 3 000 från den 31 december till den 31 januari.
  • Försäljningen i Hudya-koncernen uppgick till 13,5 miljoner SEK under januari månad.

Hudya avser att månadsvis informera marknaden om utvecklingen i antalet användare samt försäljning.

”Detta gör att de som följer Hudya kan skapa sig en bild av utvecklingen genom att få en uppsättning nyckeltal som beskriver utvecklingen för koncernen för respektive månad”, säger Børge Leknes.