Dagens PS

H&M flaggade för uselt resultat – så blev det

H&M:s rapport sviker förväntan. På bilden syns nya vd:n Helena Helmersson. (Foto: TT)
H&M:s rapport sviker förväntan. På bilden syns nya vd:n Helena Helmersson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 juni 2020Publicerad: 26 juni 2020

Klädjättens siffror i kvartalsrapporten kommer in sämre än vad analytikerna räknat med. Aktien stiger trots det på en uppåtgående Stockholmsbörs i morgonhandeln.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förväntan på H&M:s rapportsläpp var en förlust på 6,4 miljarder kronor, men det blev 6,5 miljarder kronor i förlust efter skatt.

H&M, vars aktie är upp en procent i den inledande börshandeln i Stockholm på rapporten, hävdar dock att försäljningssiffrorna nu pekar uppåt.

SvD Näringsliv uppger att det svenska modebolagets förlust praktiskt taget är lika stor som vinsten blev under samma period förra året.

Resultatrapporten omfattar mars-maj, det vill säga Q2, och H&M kommunicerade ut redan i april att siffrorna skulle bli riktigt svaga. Så blev det alltså och under årets första halvår har H&M:s nettoomsättning backat med 23 procent, framgår det vidare.

Rear ut delar av sitt lager

H&M:s rea i coronapandemin fortsätter och nya vd:n Helena Helmersson är trots allt inte alltför nedslagen:

“Även om den allmänna konsumtionen fortfarande är dämpad visar vår återhämtning att vårt sortiment är relevant och uppskattas av kunderna”, skriver hon i kvartalsrapporten.

Coronakrisen har drabbat klädhandeln obarmhärtigt hårt och H&M tvingades bomma igen 90 procent av sina butiker när krisen var som värst. I dag, när allt fler ekonomier återöppnar, uppges endast 7 procent av H&M-butikerna vara stängda.

ANNONS

Samtidigt har klädbolagets onlinehandel tagit fart. Den uppges ha ökat med 40 procent under första halvåret.

Det bör dock sägas att omställningen av affärsmodellen har varit problematisk för H&M, som enligt SVD “under flera år gett upp marknadsandelar till konkurrenter som endast säljer över internet”.

H&M-chefen Helena Helmersson säger att bolaget nu trappar upp tempot av sin digitala utveckling för att stärka konkurrenskraften online.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS