Klädjätten lämnar covid-19-rapport för perioden 1 mars – 6 maj i år. Fortfarande är 60 procent eller 3.050 av den svenska klädjättens 5.061 butiker stängda, även om koncernen återöppnat butiker på ett flertal marknader. Dock är handeln återhållsam, konstaterar H&M i pressmeddelandet.
57-procentigt ras för H&M i coronakrisen


Mest läst i kategorin
Italien är det land där försäljningen rasat mest, nedgången är hela 80 procent, följt av USA och Frankrike där försäljningen gått ner med 71 procent i båda länderna.
Andra kvartalet tung period
I Sverige visar siffrorna att klädbolaget tappat 31 procent av sin försäljning under den aktuella perioden medan tappet är 51 procent i Danmark och 49 procent i Finland.
“Andra kvartalet kommer, som kommunicerats tidigare, att bli ett förlustkvartal då det kraftiga försäljningsbortfallet inte kommer att kunna kompenseras av de åtgärder som genomförs”, skriver H&M i pressmeddelandet där det framgår att onlineförsäljningen däremot ökat med 32 procent den redovisade perioden i spåren av coronakrisen.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.