Hälften av Nikes intäkter kommer att komma från digitala källor ”inom en snar framtid”, säger bolagets finanschef. Fjärde kvartalet på räkenskapsåret ökade de digitala intäkterna med 75 procent. 

Under det fjärde kvartalet på räkenskapsåret ökade skojätten Nikes digitala intäkter med 75 procent, skriver Risnews. Denna intäktskälla stod för runt 30 procent av de totala intäkterna.

Företagets finanschef Matt Friend säger i ett uttalande att företaget kan nå 50 procents digital försäljning ”inom en snar framtid”.

”Digitalisering har omdefinierat industrin de senaste åren och Nike har varit ledande i den förändringen”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Nya småbutiker blir fokus

Företagets vd John Donahoe säger att bolaget kommer att fokusera mer på små digitaliserade butiker i USA och Europa.

”Det är lustigt, men jag skulle klassa investeringen i dessa nya öppningar som en pågående investering i vår digitala framtid”, säger han.

Under räkenskapsårets fjärde kvartal sjönk företagets omsättning med 38 procent till 6,31 miljarder dollar. Detta var en lägre siffra än väntat. Även resultat per aktie låg under konsensusprognoserna.