Jollyroom, nordens största e-handlare inom barn- och babyprodukter, får dryga böter för falsk marknadsföring. Sajten har utannonserat varor på rea, som sedan visat sig inte alls varit prisnedsatta.

Det skriver Di Digital.

Patent- och marknadsdomstolen tilldömer nu alltså företaget att betala 1,5 miljoner kronor i en markadsstörningsavgift. Jollyroom har ”systematiskt marknadsfört” varor som nedsatta i pris, när de i själva verket inte var det, enligt domstolens uttalade.

Jollyroom har granskats i flera år, och redan förra året kom ett interimistiskt förbud mot reklamen i fråga. I våras menade Konsumentverket att nätbutiken dessutom brutit mot det förbudet.

”Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Om Jollyroom bryter mot förbudet riskerar de ytterligare vite på tre miljoner kronor.

Enligt Di Digital växte Jollyrooms omsättning med 40 procent till 1,4 miljarder kronor under 2018.

Även kedjorna Sportamore, Intersport och Ur & Penn har fått ett förbud från KO att använda felaktiga påståenden om ordinarie pris.

Ett exempel på reaprisannonsering som inte är okej är att skriva ett ”ordinarie pris” som knappt har använts, och sedan locka med ett nytt, lägre pris i stället.