Allt fler som jobbar hemma. Inställda affärsmöten. Varför ska vi klä upp oss när vi ändå knappt träffar någon? Träningskläder har blivit den nya kostymen. När vi inte längre köper kostymer drabbar det många produktionsled världen över.

Du kanske har besökt skräddare i Londons Savile Row, som bland annat syr upp kostymerna till agent 007? De och många andra har det tufft i en bransch där vi inte längre klär upp oss, utan sitter hemma och jobbar i träningsbyxor. Att vi vänder ryggen mot sektorn formella kläder, där kostymer ingår, slår dock hårt mot alla led inom branschen, i många länder rapporterar Reuters. 

Norra Italiens fabriker som köper in ull från bönderna för att tillverka kostymer till återförsäljare, har sett sina beställningar krascha, och över hela Europa och USA har flera kedjor som specialiserar sig på formella kläder gått i konkurs.

Ullpriser, bland annat merinoull från Australien, har halverats. Många blickar mot Kina som räddningen, men även där har uppköpare efterfrågat mindre ull.

”För vissa företag pratar vi om 50-80 procent nedgång i försäljningen”, säger Ettore Piacenza, chefen för ett av de italienska företagen Fratelli Piacenza som omsätter omkring en halv miljard kronor.

ANNONS
ANNONS

Precis som världen i övrigt, har branschen nu fått börja anpassa sig till nya trender, denna gång ett mycket mer avslappnat mode – som tillkommit genom pandemin. Samtidigt fortsätter kostymer att reas ut: de var de kläder som hade de största rabatterna i Tyskland, Italien och Frankrike förra månaden.

Upp emot 25 000 amerikanska butiker kan tvinga stänga innan året är slut, men samtidigt har vissa återförsäljare snabbt insett att hemma-modet kanske är här för att stanna.

Amerikanska märket GAP ökade sin försäljning av träningskläder, som joggingbyxor, med sex procent under sommarmånaderna. Samtidigt som ett annat amerikanskt märke, Banana Republic, som har en stil som anses mer uppklädd, störtdök med 50 procent.