”Det krävs att man ’lägger upp pengar på bordet’ till Icas marknadsföring. Jag skulle nästan kalla det för en muta”, säger en förhandlare åt leverantör till DN.

Ica är en av landets största reklamköpare, konstaterar tidningen och uppger att livsmedelsjättens reklambudget ligger på en miljard om året.

Notan står leverantörerna för, enligt artikeln där flera företagare uppger att de tvingas betala dyrt för annonserna.

Leverantörerna vittnar om att det handlar om att hålla sig på god fot med Ica. Den som inga pengar har till reklam sållas bort av Icas inköpschefer.

Liknas nästan vid en muta

”Om jag säger ’tyvärr, jag har ingen marknadsföringsbudget’, då är man inte aktuell som leverantör”, berättar en livsmedelsproducent för tidningen.

I ytterligare ett vittnesmål beskrivs det som att leverantörer nästan måste ”muta” Ica, och en annan anser att Ica mjölkar sin leverantörer till den höga reklambudgeten.

Enligt DN är priset för att se Ica-Stig hålla upp en vara i tv nästan en miljon kronor. Men mest kritik i granskningen framkommer kring Icas annonsblad, som går ut varje vecka.

En källa uppger i artikeln att det blir ”konflikt” för den som motsätter sig Icas krav.

ANNONS
ANNONS

”Då hotas det med repressalier på olika sätt”.

Läs mer på DN.se.

Läs även: Ica-handlare god för över en halv miljard [DagensPS.se] »