Det svenska TV-utrustningsbolaget Net Insight har idag slutfört avyttringen av sin konsumentstreamingverksamhet Sye till Amazon för 350 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelandde.

Net Insight meddelade den 17 december i fjol att bolaget tecknat ett avtal om att avyttra affärsområdet Streaming Solutions, även kallad Sye. Sye-teknologin löser grundläggande problematik för B2C-streamingdistribution och Amazon använder sedan tidigare som kund Sye i vissa av sina livestreamingtjänster.

ANNONS
ANNONS

Den avslutade transaktionen innebär att 100 procent av aktierna i det helägda dotterbolaget för Sye, som omfattar alla relevanta immateriella rättigheter och kontrakt, samt 30 anställda och konsulter har överförts till Amazon.

Transaktionen bedöms medföra en nettovinst om 200 miljoner kronor för Net Insight i det första kvartalet 2020. Avyttringen gör det möjligt för Net Insight att öka fokus och investeringar i kärnverksamheten som är affärsområdet Media Networks inom B2B.