Förbifart Stockholm blir fyra år försenad men den extra notan på drygt tre miljarder räcker inte. Enligt Stockholms handelskam­mare drar kostnaden i väg med över nio miljarder kronor.

Trafikverket har redan meddelat att Förbifart Stockholm ska öppnas upp 2030, istället för 2026 som tidigare var planen.

Den redan saftiga notan som Trafikverket nu visar upp är på 37,7 miljarder kronor i stället för 34,3 miljarder.

Visar inte hela notan

Men de extra 3,3 miljarder kronorna redovisar inte hela notan, menar Stockholms handelskammare.

”Det är också väldigt tydligt att det finns andra effekter, det är väldigt lätt att kvantifiera med de värderingsmodeller vi har i dag”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare, till Di.

Som läget ser ut nu så sinar pengarna. Det beror på att när Trafikverket lämnade in budgetunderlaget 2017 så bad man om finansiering i 2017 års penningvärde.

Mycket dyrare

Samtidigt använder regeringens infrastrukturproposition 2021 års penningvärde – vilket gör att de extra kostaderna egentligen redan är mycket dyrare.

”De pengar som låter som en supersatsning är absolut inte det, vi kommer att ha ett underskott för underhåll av väg och järnväg, och det kommer också saknas pengar för att fullfölja den nationella planen”, fortsätter Carl Bergkvist och klargör:

”Då kommer det att bli extra viktigt att ha kostnadskontroll i de objekt vi jobbar med.”

Läs mer: Slussens redan höga chocknota skenar iväg mer

ANNONS
ANNONS