Dagens PS

Volvos försäljning krashar i Kina

Volvo Cars
Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 15 juli 2025Publicerad: 15 juli 2025

Det går dåligt för Volvo globalt just nu. Ännu värre går det för bolagets elbilar, där försäljningen av elbilar har minskat med hela 57 procent på den viktiga kinesiska marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilar blir allt populärare, inte minst i Kina. Därför borde det vara läge för Volvo Cars, vars majoritetsägare kinesiska Geely satsar stort på eldrivna fordon, att öka sin försäljning i Kina.

Men så har inte skett. Istället har Volvo sålt 940 elbilar i Kina, att jämföra med 2168 under motsvarande period i fjol, skriver Ny Teknik. Det är en minskning med hela 57 procent.

Läs även:
Akut åtgärd: Volvo-bilar får körförbud direkt. Dagens PS

För Volvos laddhybrider gick det dock bättre. Där sålde man 6085 bilar, vilket är en uppgång med 49 procent. Totalt backade Volvos försäljning i Kina med 10 procent, till 70489 bilar.

Även i Europa har försäljningen av elbilar minskat med 32 procent, medan den totala försäljningen minskade med 12 procent. I USA går det bättre. Där har försäljningen av eldrivna bilar ökat med 182 procent och den totala försäljningen ökade med 6 procent.

Överproduktion och priskrig om elbilar i Kina

Anledningarna till det kraftiga tappet kan förklaras med att det just nu råder överproduktion av elfordon, som också har lett till ett intensivt priskrig.

Hundratusentals elbilar står osålda och framförallt jätten BYD har nu börjat dumpa priserna.

“BYD har varit mest aggressiva och sänkt priset med upp till 40 procent. De säljer bilar med förlust. Det har skapat oro bland myndigheter, som nu ska se över situationen”, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Ny Teknik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Västerländska tillverkare tappar mark

Volvo är inte ensamma med att tappa mark i Kina. Trenden de senaste åren har varit att västerländska tillverkare, inklusive de som producerar elbilar, tappat marknadsandelar i landet. Nu har de inhemska tillverkarna en marknadsandel på runt 60 procent gentemot de utländska, för några år sedan var siffrorna omvända.

Även Tesla och Volkswagen har haft problem med sin elbilsförsäljning i landet.

Missa inte:
Mazdas nya succémodell: Kina älskar den – snart kommer den hit. Dagens PS

Enligt Hampus Engellau har Volvo dock möjligheter att vända trenden på den kinesiska marknaden.

“Ja, Volvo är en av de västerländska tillverkarna som har bäst chans att lyckas ställa om helt till eldrift, givet bolagets storlek och strategi, men även tillgången till den kinesiska marknaden och den kinesiska tekniken, bland annat i form av systerbolaget Zeekr”, säger han.

Över tid har Volvo Cars också ökat rejält i landet i sin totala försäljning. 2012 sålde man 40 000 bilar i landet och 2023 sålde man 170 000 bilar. Det är bara nu den senaste tiden som just försäljningen av elbilar har börjat backa.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS