Efter flera år präglade av skandaler, tekniska problem och leveransförseningar är det amerikanska flyg- och försvarsföretaget Boeing på väg mot stabilare höjder. Det talas om en Trump-effekt, men det hörs också kritik mot de nära banden till regeringen.
Trump, Qatar och en ”sweetheart deal” - därför flyger Boeing igen


Mest läst i kategorin
Efter krisrubrikerna anar marknaden nu en vändning för flygjätten Boeing, både kommersiellt, rättsligt och politiskt.
Douglas Harned, analytiker på Bernstein, hör till dem som tror på Boeings aktie.
”Inget av det här är riskfritt, med tanke på Boeings många misstag det senaste decenniet. Men i takt med att de positiva faktorerna radar upp sig, anser vi att det är en större risk att inte äga en aktie med historiskt starkt momentum,” säger Harned till Trading View.
The Economist kallar det för en “Trump-bump”. Tidningen skriver att det nu råder en anda av försiktig optimism bland investerare och analytiker, till följd av en rad fördelaktiga händelser med koppling till presidenten.
”För USA:s största exportör har herr Trumps handelspolitik inte visat sig vara så dålig som man kunnat förvänta sig,” skriver tidningen.
Läs även: Airbus nya jet knuffar Boeing bakåt
Att resa med Trumps gav Boeing utdelning
I maj kom en historisk order från Qatar Airways på 160 widebody-flygplan. Det är Boeings största beställning någonsin. Den kom under president Donald Trumps statsbesök i Mellanöstern.

”Vi är djupt hedrade över att Qatar Airways lagt denna rekordstora order hos Boeing – en order som säkrar deras framtida flotta med vår ledande familj av widebody-flygplan i centrum,” sade Stephanie Pope, president och vd för Boeing Commercial Airplanes, i ett uttalande efter ordern.
Pope var en del av president Donald Trumps delegation som nyligen besökte Qatar, och hon undertecknade rekordordern på plats.
Kritik mot vänskapsuppgörelse
Förra veckan rapporterades att Boeing nått en uppgörelse med USA:s justitiedepartement för att undvika åtal efter de två dödliga krascherna med 737 Max-flygplan 2018 och 2019, då 346 personer omkom. Som en del av överenskommelsen betalar företaget motsvarande drygt 11 miljarder kronor och erkänner att man hindrat myndigheters insyn, men undgår en fällande dom.
”När vi väger fakta, lagen och departementets policy är vi säkra på att denna lösning är det mest rättvisa utfallet med praktiska fördelar,” sade en talesperson för justitiedepartementet i ett uttalande.
Kritiker kallade det för en vänskapsuppgörelse.
Försvar och diplomati i medvind
Försvarsverksamheten visar också tecken på återhämtning. I mars vann Boeing ett kontrakt värt över 20 miljarder dollar för att utveckla det nya stridsflyget F-47 till USA:s flygvapen. Bolaget är dessutom med i slutskedet för att ersätta F-35.
Internationellt stärks positionen. Kina har, efter vapenvila i handelskriget, lyft sitt förbud mot Boeing-leveranser. Ett nytt handelsavtal med Storbritannien har lett till en order från British Airways moderbolag. Tullkostnader på 300–500 miljoner dollar ses som hanterbara i förhållande till efterfrågan.
En bräcklig men positiv trend
Trots framstegen har Boeing fortfarande mycket att ta igen, men just nu tycks himlen klarna. Boeing-aktien har stigit med över 20 procent sedan årsskiftet. Efter år av turbulens är Boeing åtminstone på rätt kurs, enligt marknaden.
Läs även: Ryanairs aktie flyger högt – kan göra O’Leary 100 miljoner rikare


Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.