Sverige har blivit ett skyltfönster i den globala nikotinindustrin. Med sjunkande rökning och växande snusanvändning lyfts landet fram som ett föredöme.
Tobaksjättens plan: Få världen att bli som svenska män


Att världens invånare borde bli mer som svenskar må vara allmänt känt bland de som har förmågan att läsa den här texten, men är knappast en åsikt som är vida spridd utanför landets gränser.
Eller kanske är den det. Affärsvärlden uppmärksammar att tobaksjätten Phillip Morris lyfter fram Sverige som ett “föregångsland” i sin investerarrapport i september.
Köpte Swedish Match
Bolaget tycker om att lyfta fram svensk statistik, för att kunna öppna nya marknader för den svenskaste av exportvaror – snus. Tobaksjätten köpte den svenska snusgiganten Swedish Match 2022, och har sedan dess lagt om sin strategi för att erövra världen med nikotinpåsar.
Främst är det under varumärket Zyn, som är det överlägset ledande varumärket för rökfria produkter i USA som har en marknadsandel i detaljhandeln på 62 procent och omsätter 2 miljarder dollar på årsbasis.
Snuset finns i 47 länder och under det tredje kvartalet var försäljningen upp 37 procent, skriver Afv.
Lägst dödlighet i Europa
Philip Morris lyfter som en del i sin strategi fram svensk statistik, som att bara 6 procent av svenska män röker, vilket jämförs med Greklands 49 procent. Sverige har den lägsta förekomsten av tobaksrelaterad dödlighet bland män i Europa – 72 dödsfall per 100 000 invånare, vilket bolaget anser är en substitutionseffekt, alltså att snus är mindre dödligt än cigaretter.
Folkhälsomyndigheten har dock flera gånger varnat för att nikotinpåsar kan leda till nikotinberoende, särskilt bland unga. I sina rapporter visar de att användningen ökar snabbt bland yngre personer. De lyfter också fram att påsarna ofta innehåller mycket nikotin och att nya smaker kan göra dem mer lockande och leda till ökad användning.
Läs även: Tänkt sluta snusa? Då drabbas du av det här (Dagens PS)
Läs även: Här ökar rökningen – världens största tobaksbolag växer (Dagens PS)
Läs även: Philip Morris köper Swedish Match för 161 miljarder kronor (Dagens PS)

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.








