Dagens PS

Svensken bakom danska börsjättens lyft

Det är inte bara Novo Nordisk som gjort succé på Köpenhamnsbörsen. Svenska vd:n Alexander Lacik har lyft ett annat globalt danskt bolag med över 300 procent.
Det är inte bara Novo Nordisk som gjort succé på Köpenhamnsbörsen. Svenska vd:n Alexander Lacik har lyft ett annat globalt danskt bolag med över 300 procent som uppmärksammas av Unga Aktiesparares tidning Stock Magazine. (Foto: Pandora)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 28 mars 2024Publicerad: 28 mars 2024

I skuggan av Novo Nordisk har en annan dansk börsjätte tredubblats på knappt fem år. Bakom succén står en svensk vd som tog över i kris.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ingen har väl undgått den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk segertåg med rapporterade rekordvinster till följd av deras bantningspreparat Ozempic och Wegovy.

Världens största smyckesföretag

Men lite i skymundan av den starkast lysande stjärnan så har ett annat globalt danskt företag gjort en stark börsresa. Det handlar om smyckesföretaget Pandora.

Bolaget har sedan våren 2019 stigit från omkring 300 danska kronor per aktie till drygt 1110 danska kronor idag.

Så vad hände egentligen våren 2019? Jo bolaget som då hade fallit med 80 procent på börsen på kort tid fick en ny vd i svensken och Växjösonen Alexander Lacik vilket uppmärksammas i en längre intervju av David Flatbacke-Karlsson i Unga Aktiesparares Stock Magazine.

När Lacik först fick frågan om att Pandora så kände han inte ens till bolagets existens berättar han för tidningen. Detta trots att Pandora är världens största smycketillverkare som omsatte 28,1 miljarder danska kronor 2023 och har omkring 2 500 butiker med försäljning i runt 70 länder globalt.

ANNONS

Senaste nytt

“Vi hade tappat bort oss”

Väl på plats i rollen insåg den nya vd:n, med bakgrund inom flera roller på Procter & Gamble, att det fanns mycket att ta tag i. Pandora hade trots att man vill vara ett prisvänligt alternativ och att bolaget knappt gjort prishöjningar på 10 år börjat upplevas som dyrt.

ANNONS

“Det berodde i mångt och mycket på att det hade gått dåligt för bolaget under en längre tid och att man då hade valt att lyfta fram produkter med ett högre pris i butikerna. Instegstrappan blir klart högre när berlocker som kostar 400–500 euro är det första som konsumenterna ser i stället för en berlock som kostar 19 euro och ett armband som kostar 50 euro. Vi hade tappat bort oss”, säger Alexander Lacik till Unga Aktiesparare.

Att gå tillbaka till företags grundstrategi och exempelvis tydligare lyfta fram de prisvärda produkterna blev konkreta åtgärder som genomfördes för att få Pandora på rätt kurs igen. Men också att skapa bättre marknadsföringsunderlag.

Vill lyckas i Indien och Kina

“Vi behövde skapa en tydligare berättelse om Pandora, att få människor att förstå att våra rätt så enkla berlocker och juveler kan symbolisera väldigt speciella saker. Det är därför man ska komma till Pandora”, utvecklar den svenska vd:n för Stock Magazine.

Och både kunder och aktiemarknad har uppenbart gillat den väg Pandora valt. Aktien har som sagt stigit över 300 procent.

Trots det finns det mycket kvar att göra för Alexander Lacik berättar han för Unga Aktiesparare. Pandora ska ha en genomsnittlig årlig organisk tillväxt om 7–9 procent mellan 2024 till 2026. Därtill en vinstmarginal på runt 26–27 procent.

Det finns också stora marknader globalt där man fortfarande inte lyckats slå sig in.

“Vi finns ännu inte i Indien och vi har en tuff nöt att knäcka i att få ordning på situationen i Kina. Där misslyckades vi med lanseringen och det får vi betala för nu”, säger Alexander Lacik till Unga Aktiesparares tidning.

ANNONS

Läs mer:

Lyxkrisen eskalerar: Gucci störtdyker på börsen. Dagens PS.

Danska jätten går om Tesla: 660 miljarder i börsvärde. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS