Trots nya tullhot, AI-förseningar och allt tuffare konkurrens levererade Apple ett styrkebesked. Bolagets kvartalsrapport slog marknadens förväntningar med råge och visar att Iphone fortfarande är en försäljningsmotor att räkna med.
Styrkebesked från Apple – Iphone storsäljare igen


Mest läst i kategorin
Apple ökade sin omsättning med 10 procent till 94 miljarder dollar i det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret – klart över förväntningarna på 89,2 miljarder enligt S&P Global Market Intelligence.
“Vi är mycket nöjda med vårt rekordstarka juni-kvartal”, säger finanschef Kevan Parekh i ett pressmeddelande.
Försäljningen av Iphone steg med hela 13,5 procent till 44,6 miljarder dollar, betydligt mer än väntade 40,2 miljarder. Enligt CEO Tim Cook valde vissa kunder under kvartalet att tidigarelägga sina köp för att undvika potentiella tullar kopplade till president Trumps handelspolitik.
Fortsatt mörkt tullhot över Apple
Trumps tullhot fortsätter dock att ligga som ett mörkt moln över Apple. Dagen före rapporten meddelade presidenten att USA inför 25 procents tull på varor från Indien – en mardröm för Apple, som nyligen flyttat stora delar av sin Iphone-tillverkning dit för undvika tullar mot Kina. Nu kan även den strategin bli kostsam.

Läs även: Trump slår mot Indien – iPhone i skottlinjen
“IPhones är en mycket profilerad produkt som regeringar vet att de kan använda som påtryckningsmedel”, säger Gil Luria, analytiker på D.A. Davidson, till Reuters. “Så tills tullnivåerna är klara, är Apple mycket sårbart för effekterna av den pågående handelskonflikten.”
Apple säljer mer i Kina
Försäljningen i Kina överraskade positivt, med intäkter på 15,4 miljarder dollar trots förseningar i lanseringen av AI-funktioner. Det var över förväntan.
Vinsten per aktie steg med 12 procent till 1,57 dollar, jämfört med analytikersnittet på 1,43 dollar. Bruttomarginalen landade på 46,5 procent, i den övre delen av Apples egen prognos.
Bland de positiva nyheterna fanns också racingfilmen ”F1” med Brad Pitt, som hade premiär i juni. Filmen har dragit in över 500 miljoner dollar, över hela världen.
Läs även: Utan gränser: Hjärnorna bakom USA:s techboom
Mac-försäljningen slog förväntningarna med 8,05 miljarder dollar, och tjänsteintäkterna – inklusive App Store, molntjänster och musik – steg till 27,4 miljarder dollar. Däremot missade försäljningen av wearables som Apple Watch och AirPods analytikernas prognoser.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.