Dagens PS

Skistars vd om storsuccén hos danskar och tyskar

Stefan Sjöstrand, vd Skistar, har lyckats locka många internationella gäster till fjällen under vintern. För Dagens PS berättar han om framgångsfaktorerna.
Stefan Sjöstrand, vd Skistar, har lyckats locka många internationella gäster till fjällen under vintern. För Dagens PS berättar han om framgångsfaktorerna. (Foto: Skistar)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 19 mars 2025Publicerad: 19 mars 2025

Skistar redovisar bästa resultatet i bolagets historia med fler utländska gäster än någonsin. Nu berättar vd Stefan Sjöstrand för Dagens PS läsare om nycklarna bakom succén som bidragit starkt till kvartalet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare, tecknar en ljus bild av huvudstadens konkurrenssituation i en ny rapport.
Spela klippet

Ny rapport pekar ut Stockholm som bäst i Europa: "Ruskigt innovativ"

17 sep. 2025

“Vi hade rekordmånga besökare, 4,6 miljoner skiddagar (+3 procent) och där 30 december var den bästa dagen någonsin med cirka 80 000 gäster”, beskriver Skistars (börskurs Skistar) vd för Dagens PS om kvartalet som precis passerat.

Passerade miljardvallen i fjol

ANNONS

Andra kvartalet under räkenskapsåret 2023/24 var första gången som Skistar passerade en miljard kronor i vinst.

“Vi har de senaste åren haft en kraftig tillväxt med nya affärer och intäktströmmar, till exempel växer vi med ett större ägandeskap med våra hotel, men också i vår retail-verksamhet och med vårt egna varumärke EQPE”, kommenterade vd Stefan Sjöstrand framgångarna då till Dagens PS när han intervjuades som Veckans börsprofil.

Vill du få fler nyheter som denna från Dagens PS? Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Nu, exakt ett år senare, slår man den bedriften och landar in på ett rörelseresultatet av 1 200 miljoner kronor (1 065), väntat var 1 139. Även marginalen blev högre än marknaden prognostiserat.

I sitt vd-ord lyfter Stefan Sjöstrand bland annat upp tillströmningen av fler internationella gäster till Skistars sex fjällanläggningar som en viktig faktor;

“Att öka totala antalet gäster inkluderar en satsning på att öka andelen internationella gäster och när vi nu ser resultatet bådar det mycket gott inför framtiden där ett ökat intresse för att semestra hos SkiStar växer på samtliga destinationer”, skriver han.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025
Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Skistar öppnade kraftigt upp på börsen

ANNONS

Danska resenärer har senaste kvartalet ökat med 7 procent och utgör nu 25 procent av totala antalet gäster som Skistar tar emot, en trend som Dagens PS kunde rapportera om redan i fjol.

Tyska, holländska och brittiska gäster ökar ännu mer uppger Skistar. Gruppen växte gemensamt med 12 procent men utgör fortfarande bara 6 procent av totalen.

Vad är det då som attraherar de internationella gästerna att söka sig till de svenska fjällen?

Vd Stefan Sjöstrand räknar särskilt upp tre skäl för Dagens PS;

“Snöbristen i Europa gör Sverige mer attraktivt, en svag svensk valuta lockar fler utländska besökare och det faktum att Sverige ses som familjevänligt med öppna landskap och fjäll”, säger han.

Skistars aktie öppnade kraftigt upp på rapporten, som mest nästan plus 10 procent, men har under dagen fallit tillbaka till strax över procenten upp.

Läs mer:

Skistar: Svenskarna avvaktar med fjällsemestern – Dagens PS

Serneke och Selin tar upp kampen med Skistar – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David och Emma
Spela klippet
PS Studio

Globala fonder är inte så globala som du tror

17 sep. 2025
ANNONS
ANNONS