Dagens PS

Sista chansen: Scania vill säkra Europas batteriöde

Christian Levin, vd för Scania, säger till Financial Times att de vill rädda svenska Northvolt. (Foto: Scania)
Christian Levin, vd för Scania, säger till Financial Times att de vill rädda svenska Northvolt. (Foto: Scania)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 juni 2025Publicerad: 11 juni 2025

I takt med att omställningen till elektriska fordon tar fart, står Europa inför stora utmaningar med att säkra sin plats i den globala batteriindustrin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu försöker en svensk fordonstillverkare rädda viktig kompetens inom batteriteknik från att hamna utanför Europa, vilket ses som avgörande för kontinentens industriella framtid.

Detta initiativ belyser de svårigheter som uppstår när snabb teknikutveckling möter ekonomiska realiteter och konkurrens på en global marknad.

Scania vill rädda Northvolt Labs

Scania, den svenska lastbilskoncernen, förhandlar just nu om att bilda ett konsortium för att köpa Northvolt Labs, batteritillverkarens forsknings- och utvecklingslabb, ur konkursboet. Målet är att behålla avgörande batterikompetens inom Europa, enligt Christian Levin, vd för Scania. Levin berättade för Financial Times att Scania för diskussioner med andra potentiella investerare, inklusive den svenska regeringen och Europeiska kommissionen, för att finansiera ett köp.

Scania vill att Northvolt R&D  stannar kvar i svenskt ägo. (Foto: Northvolt)
Scania vill att Northvolt R&D stannar kvar i svenskt ägo. (Foto: Northvolt)

“Vi försöker bilda ett konsortium som delvis skulle finansiera det, men vi kan inte göra det ensamma, det är helt enkelt för mycket även för ett stort företag som vårt”, sade Levin.

Han betonade att Northvolt Labs hyser några av Europas mest kunniga forskare och besitter ett ‘enormt värde’. Northvolt investerade cirka 7,9 miljarder svenska kronor för att etablera sin forsknings- och utvecklingsanläggning under 2021.

Scania har redan kommit överens om att köpa Northvolts affärsverksamhet för industribatterier för en hemlig summa, som en del av en större omstrukturering av Europas största batteristartup efter att den ansökte om konkurs i november förra året.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

En motgång för Europas fordonsindustri

Levin menar att Northvolts kollaps, som en gång hyllades som ett stort hopp för den europeiska industrins omställning från fossila bränslen till ren teknik, har varit ett “enormt problem” för EU:s fordonsindustri. Detta sker i en tid då industrin försöker möta alltmer krävande utsläppsmål satta av Bryssel. Scania är ett dotterbolag till Volkswagen, som är Northvolts största aktieägare med en 21 procents andel.

Trots de stora finansiella utflödena fortsätter Scania att köpa batterier från Northvolt, som hålls i drift under konkursen. Dock letar Scania även efter alternativa leverantörer.

“Det kommer att bli asiatiska leverantörer och vi kommer att öka det redan direkt efter sommaren”, sade Levin och tillade att vissa kunder inte är nöjda med att de inte kommer att kunna få ett europeiskt batteri med ett “mycket lågt koldioxidavtryck”.

Dystra utsikter för nystart på Northvolt: ”För sent för Skellefteå”

Avvecklingen av Sveriges stora batterihopp i form av Northvolt är i full gång. Nu kommer hård kritik mot teknikvalet. Frågan är om det ens finns något att

Northvolt Labs: Ett kronjuvel med utmaningar

Northvolt Labs sysselsätter över 1 100 personer och är centrum för företagets arbete med avancerade material för nästa generations batterier samt batteriåtervinning. Anläggningen beskrivs av tidigare Northvolt-chefer som företagets “kronjuvel”. Dock har före detta anställda uppgett för Financial Times att problem som dålig hantering och bristfällig kvalitetskontroll, som drabbade Northvolts batterifabrik, även påverkade forsknings- och utvecklingsanläggningen i Västerås.

Många svenska och EU-tjänstemän anser att laboratoriet är avgörande för att behålla Northvolts teknologiska kunnande i europeiska händer. Detta ses som viktigt i en tid då EU försöker förhindra kinesisk dominans över kritiska leveranskedjor inom ren teknik.

Northvolt själva hade inlett diskussioner med asiatiska batteritillverkare om en eventuell försäljning innan företaget förklarades i konkurs. Den svenska konkursförvaltaren har fortsatt diskussionerna med flera intresserade parter, men meddelade i slutet av förra månaden att all verksamhet vid batterifabriken skulle avvecklas i slutet av juni.

ANNONS

Finansiella utmaningar och framtidsutsikter

Levin berättade att samtalen med regeringstjänstemän i både Bryssel och Stockholm gällande offentligt stöd hittills inte har varit framgångsrika. Scanias vd varnade även att EU:s lastbilsföretag riskerar att missa de utsläppsmål som satts för 2030 på grund av bristande efterfrågan på elektriska lastbilar, vilket kan leda till böter på miljontals euro.

Peter Carlsson talar ut om Northvolt-kraschen

Han var grundare och vd för Northvolt men klev av innan konkursen. Och det har inte hörts mycket från honom personligen om det svidande nederlaget. I en

Missa inte:

Försämrad tidsuppfattning kan tyda på demens. News 55

Fem viktiga saker som avgör din privatekonomi i sommar. E55

Banker betalar miljarder för att bli av med toppchefer. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS