Allt fler fartyg transporterar olja på världens hav utanför det officiella systemet. Det ökar risken för farliga militära konfrontationer, menar bedömare.
Skuggflottan växer snabbt – kan leda till fler attacker


Mest läst i kategorin
Användningen av så kallade skuggflottor – fartyg som transporterar olja och andra varor på inofficiella vägar – för att kringgå västliga sanktioner mot Ryssland, Iran och Venezuela har ökat kraftigt.
Det väcker nu oro för att situationen till havs kan eskalera till militära konfrontationer.
Flottan består av hundratals åldrande oljetankers med otydliga ägarstrukturer, bristfällig försäkring och ofta falsk eller manipulativ flaggning, skriver The Guardian.
Snabbt växande verksamhet
Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022 har omfattningen av denna verksamhet vuxit snabbt.
Bedömningar pekar på att mellan 900 och 1 200 fartyg globalt i dag kan kopplas till sanktionsefterlevande transporter.
Samtidigt har Ryssland börjat flagga vissa tidigare skuggfartyg som ryska, vilket uppfattas som en direkt utmaning mot europeiska försök att stoppa handeln.
Senaste nytt
Flera attacker
Under året har flera ingripanden till havs genomförts. USA har bordat och beslagtagit misstänkta oljetankers utanför Venezuelas kust, även i internationellt vatten.
Europeiska länder som Estland och Frankrike har också internerat fartyg med kopplingar till rysk sanktionsevasion, medan Ukraina genomfört drönarattacker mot ryska tankers – senast i Medelhavet utanför Libyen.
Utvecklingen har lett till ökade säkerhetsrisker. Ett estniskt försök att stoppa ett misstänkt fartyg i Finska viken möttes tidigare i år av rysk militär respons, då ett stridsflygplan kränkte estniskt luftrum.
Vuxit fram ett ekosystem
Händelsen har tolkats som ett tecken på att Kreml betraktar skuggflottan som en strategisk tillgång värd att skydda.
Parallellt har ett omfattande stödnätverk vuxit fram kring verksamheten. Det handlar om brevlådeföretag, oseriösa mäklare och ett växande antal falska fartygsregister.
Flera webbplatser som utgett sig för att vara nationella sjöfartsmyndigheter har avslöjats som bedrägerier och använts för att ge fartyg skenbar legitimitet.
Lär fortsätta
Trots skärpt retorik och nya sanktioner bedömer analytiker att handeln kommer att fortsätta.
Rabatterad olja och höga fraktpremier skapar starka ekonomiska incitament, samtidigt som Kina och Indien fortsatt köper stora volymer rysk råolja.
Kombinationen av ekonomiska drivkrafter och begränsad vilja till militär konfrontation gör att skuggflottan väntas förbli ett växande säkerhetsproblem för Europa.
Läs mer: Elbilar kan få nytt batteri med 200 mils räckvidd. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.











