Ryanair ska ta igen fjolårets vinsttapp genom kraftiga prishöjningar, berättar affärsmagasinet Fortune.
Prischock ska lyfta Ryanair: "Robust efterfrågan"


Mest läst i kategorin
Ryanairs plan är att höja priserna med nästan 20 procent. Syftet är att parera för den sjunkande nettovinsten förra året.
Vinsten föll då med 16 procent under det irländska flygbolagets brutna räkenskapsår och skälet till det var de dumpade biljettpriserna, enligt Ryanairs vd Michael O’Leary.
Under fjolåret reste rekordhöga drygt 200 miljoner passagerare med Ryanair, men det ska ses i ljuset av 7 procents lägre priser än året innan.
Ryanairs vd hoppas på vinsttillväxt
Även en hög inflation och höga räntor bidrog till att sänka flygbolagets vinst, liksom “en påsk utanför cykeln och en minskning av resebyråbokningar”, skriver Fortune med hänvisning till Ryanairs-chefen som konstaterar att det här sammantaget ledde fram till prissänkningar.
I år är tanken alltså att priserna ska höjas på nytt med siktet inställt på en återgång till vinsttillväxt.
Förutsättningen för det bedöms som god då Ryanair menar att konsumenterna nu har mer pengar att spendera på flygresor än förra året.
Förra årets vinst för flygbolaget i det brutna räkenskapsåret fram till mars sjönk till 1,61 miljarder euro.
Intäkterna ökade med fyra procent till 13,95 miljarder euro.
“Våra bokningar framåt är starka”
“Vi ser en robust efterfrågan sommaren 2025 i hela nätverket. Våra framåtriktade bokningar är starka”, säger Ryanairs vd Michael O’Leary.
Aktierna i Ryanair steg med cirka 3,5 procent i morgonhandeln i Dublin då siffrorna i resultatrapporten trots allt slog analytikernas förväntningar. Om än marginellt.
I samband med rapportsläppet lanserade lågprisflygbolaget, som är den stora dominanten i Europa, ett aktieåterköpsprogram på 750 miljoner euro under de kommande sex till 12 månaderna.
Läs även: Döms återigen – måste betala tillbaka för handbagage Dagens PS

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.