En kinesisk partner till Volvo Cars kring den nya batterifabriken i Göteborg vore förödande och farligt för Göteborg, menar KD-kommunalråd.
"Ny kinesisk partner till Volvo osunt"


Mest läst i kategorin
Novo Energy är bolaget bakom Volvo Cars (börskurs Volvo Car) batterifabrik i Torslanda i Göteborg, ett projekt som pausades efter att Northvolt hamnat i ekonomisk kris och sedan konkursat.
Kinesiska Volvo Cars och Northvolt ägde Novo Energy tillsammans men efter konkursen tog Volvo Cars ensamt ägandet i bolaget.
Novo Energy har sedan minskat personalstyrkan kraftigt och i maj kom det senaste beskedet, att 150 anställda skulle sägas upp.
Samtidigt meddelade man att det pågående bygget av Torslanda-fabriken fortsätter och att bolaget undersöker formerna för hur batteriproduktionen ska drivas.
Volvo tar Novo Energy från Northvolt – helt gratis. Dagens PS
Vill ha kinesisk partner
Nu kommer uppgifter om att Volvo Cars vill ta in kinesiska samarbetspartners för att driva den planerade batterifabriken, men då kommer snabbt protester från Göteborgs-politiker som säger sig vilja ”skydda Göteborgs ekonomi från ett riskfyllt kinesiskt ägande”.
Med en kinesisk partner i batterifabriken riskerar Göteborg ”att fördjupa ett redan osunt Kina-beroende, samtidigt som de geopolitiska spänningarna tilltar”, skriver Kristdemokraternas kommunalråd Elisabet Lann i en debattartikel i GP.

”Volvo Cars är inte svenskt”
”Många göteborgare känner starkt för Volvobolagen — de är en del av stadens identitet. Men bakom ett starkt varumärke döljer sig en problematisk sanning”, konstaterar Lann.
”Volvo Cars är inte ett svenskt företag utan ett kinesiskt, ägt av kinesiska Geely, som enligt kinesisk lag är skyldigt att tjäna Kinas nationella intressen, slår KD-politikern fast.
”När den kinesiska regimen nu uppträder alltmer konfrontativt i världspolitiken ökar riskerna för företag med starka band till Kina.”
Elisabet Lann menar att USA:s handelskrig mot Kina, risken för en kinesisk annektering av Taiwan och annat, kan göra att vi får en situation med västsanktioner mot Kina.
”För Volvo Cars – och för Göteborg som stad – kan ett sådant scenario bli ödesdigert”, menar hon.
Volvo tar över efter Northtvolt – framtiden fortfarande oklar. Dagens PS
”Ta hoten från Kina på allvar”
KD-kommunalrådet påpekar att både EU och svenska staten senare år blivit alltmer observanta på exponeringen mot auktoritära stater.
”Göteborgs stad tycks obenägen att anpassa sig till denna verklighet. Den kinesiska statens närvaro har tvärtom blivit mer påtaglig i Västsverige”, skriver Lann som även pekar på att ”mer av det strategiska kunnandet” hos Volvo nu ”ska flyttas från Torslanda till Kina”.
I det läget vore en kinesisk partner till Volvo Cars kring batterifabriken på Hisingen helt fel, anser kommunalrådet.
”Det handlar om ytterligare 3 000 arbetstillfällen i Göteborg som nu riskerar att hamna under kinesisk kontroll”, skriver hon.
”Göteborg behöver, likt EU och den svenska staten, ta hoten från Kina på allvar. Annars riskerar vi att underminera våra egna friheter, säkerhet och inte minst Västsveriges ekonomi”, avslutar Elisabet Lann sin debattartikel.
Kris i Göteborgs bilindustri – Geely-bolag sparkar hundratals. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.