Dagens PS

Modejättarnas "gröna" strategi ökar utsläppen

H&M
H&M och andra modejättar granskas när återvunna material kopplas till större mikroplast-utsläpp. (Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT)
Tim Waage
Tim Waage
Uppdaterad: 11 dec. 2025Publicerad: 11 dec. 2025

En ny rapport varnar för att modejättars satsning på återvunnen polyester vilket, ofta beskrivs som klimatsmart, faktiskt kan öka utsläppet av mikroplast vid tvätt, med risk för mikroplast i varje tvättmaskin. Kritiken riktas särskilt mot globala aktörer som H&M och Nike.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

En ny rapport från Changing Markets Foundation belyser hur modeindustrins största hållbarhetsstrategi, att använda återvunnen polyester från PET-flaskor, kan vara kontraproduktiv.

Enligt rapporten har den här typen av återvunnen polyester visat sig släppa mer mikroplast under tvätt än nyproducerad polyester eftersom fibrerna blir svagare i återvinningsprocessen.

Kritiker menar att detta är ett klassiskt fall av greenwashing, där varumärken marknadsför sina produkter som hållbara trots att de inte minskar plastproblemet i haven.

Ytterligare visar en granskning av Euronews att stora klädkedjor, inklusive H&M, i stor utsträckning förlitar sig på polyester från ner- och återanvända PET-flaskor för att uppfylla sina hållbarhetsmål.

Detta sker samtidigt som polyester och andra syntetfibrer dominerar textilproduktionen globalt, uppskattningsvis 69 procent av alla kläder är syntetiska fiberblandningar.

Missa inte: Ny studie: Här äts det mest mikroplast

H&M och Nike – dragkamp mellan marknadsföring och miljö

H&M har satt upp ambitiösa mål om att öka andelen återvunnet material i sina kollektioner till 30 procent senast 2025.

Detta har varit en central del i deras linje- och hållbarhetskommunikation mot konsumenter och investerare.

ANNONS

Men om återvunnen polyester faktiskt bidrar till en större mängd mikroplast vid tvätt, kan företaget stå inför ökade anklagelser om vilseledande marknadsföring.

Mikroplast sprids från kläder till hav – en växande miljöskuld för modeindustrin. (Foto: Sören Funk på Unsplash)

Nike, en annan global aktör, är också hårt investerad i återvunnen polyester men har hittills inte tydligt visat hur man avser att lösa problemet med plastutsläpp.

Kritiker från Vogue menar att modeindustrin bättre måste investera i verkligt cirkulära system, som textilåtervinning, snarare än att luta sig mot PET-flaskor som råvara, vilket inte löser grundproblemet med mikroplast i miljön.

Dessutom har H&M i år figurerat i en rad stämningar i USA för påstått lurande hållbarhetsmarknadsföring vilket är en trend som kan få långsiktiga konsekvenser för aktiekurs och varumärkesförtroende, skriver Sustainable Fashion Forum

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Mikroplast och vad det betyder för dig

För konsumenter innebär den nya forskningen en obekväm insikt.

Ett plagg som marknadsförs som ”hållbart” är inte nödvändigtvis bättre för miljön, särskilt när risken för mikroplast ökar vid varje tvätt.

Studier från Earth visar att omkring 500 000 ton mikrofibrer rinner ut i haven varje år från tvätt av syntetplagg, en siffra som stiger i takt med att polyester och andra syntetiska material fortsätter dominera modeindustrins utbud.

ANNONS

För marknaden innebär utvecklingen att investerare måste omvärdera riskerna i modebolagens hållbarhetsstrategier.

Om mikroplast fortsätter vara en blind fläck i hållbarhetsarbetet kan både varumärken och fonder bli regelstyrda.

EU och andra lagstiftare skärper nu kraven på mätbarhet, transparens och faktiska miljöeffekter, vilket kan tvinga modebolag att snabbt justera både materialval och kommunikation.

Läs även: Forskning: Mikroplaster mycket vanligare än vad man trott

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Tim Waage
Tim Waage

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Tim Waage
Tim Waage

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS