Dagens PS

Mardrömmen fortsätter – försäljningsras för Volvo

Nya Volvo ES90 vid Volvo Cars vid bolagsstämman Göteborg. Foto: (Björn Larsson Rosvall/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 04 aug. 2025Publicerad: 04 aug. 2025

Den globala försäljningen för Volvo Cars viker fortsatt neråt. Försäljningen sjunker i samtliga segment under juli månad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo Cars rapporter i ett pressmeddelande en global försäljning av 49 273 bilar i juli. Vilket är en minskning med 14 procent jämfört med samma period föregående år.

Bolagets försäljning av helt eldrivna modeller och laddhybrider utgjorde 45 procent av alla sålda bilar under juli och minskade med 21 procent jämfört med samma period föregående år.

Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 21 procent av alla sålda bilar under månaden medan andelen laddhybrider stod för 23 procent.

Den mest sålda modellen var XC60, med en försäljning på 16 813 bilar (15 577 bilar 2024), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 12 087 bilar (13 818).

Dåligt resultat för Volvo

När Volvo för några veckor sedan presenterade sitt resultat för det andra kvartalet var det mörka siffor. Rörelseförlusten uppgick då till minus 10 miljarder kronor. För ett år sedan under samma kvartal var det i stället 8 miljarder plus.

Under hela andra kvartalet i år sålde Volvo 181 600 bilar, vilket är en nedgång med hela 12 procent jämfört med för ett år sedan

Läs även:
Amerikansk producent stämmer Volvo för permanent hörselskada. Dagens PS

“Efterfrågan är fortsatt pressad av rådande makroekonomiska förhållanden, tullrelaterad osäkerhet och hårdare konkurrens, men våra åtgärder för att vända detta börjar ge resultat”, kommenterade vd  Håkan Samuelsson i samband med kvartalsrapporten.

ANNONS

Tullar och Kinesisk konkurrens

Volvo har flera stora utmaningar framför sig. Inte minst bland dessa är Trumps tullar som både slår mot försäljningen i USA och ökar priserna på insatsvaror som stål och andra metaller. Det oroliga världsläget dämpar även konsumenternas köpkraft.

Missa inte:
Volvos vd vädjar till EU efter miljardförlust. Dagens PS

Konkurrens från Kina på elbilsmarknaden har också pressat västerländska biltillverkare som Volvo. I Kina har landets försäljning minst sagt kraschat med en minskad försäljning på 57 procent. Detta på grund av överproduktion och efterföljande priskrig på den kinesiska marknaden.

Överproduktionen har också lett till en ökad export av billigare kinesiska modeller på flera marknader runtom i världen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS