Dagens PS

Lyxparadoxen: Säljer mer men tjänar mindre

Lyxmärken säljer mer men ser vinsten sjunka
Lyxkonsumtion i Paris. Besökare på Galeries Lafayette, ett populärt mål inte minst bland rika kineser på rundtur i Europa. (Foto: Yvonne Åsell/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 30 juni 2025

Lyxmärken är dyrare än någonsin. Samtidigt tjänar de mindre trots en bransch som förra året omsatte motsvarande 4 055 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Exklusiva varumärken står mitt i en paradox, skriver CNN i ett reportage. Samtidigt som deras priser ökar och marknaden sväller, sjunker vinsterna.

Marknaden i volym? Personliga lyxvaror omsatte motsvarande 4 055 miljarder kronor förra året, en uppgång från 2 490 miljarder kronor tio år tidigare.

I dag slåss sektorn, enligt konsultföretaget Bain, med en av sina långsammaste tillväxtperioder på flera år.

Pandemiåren är centrala i sammanhanget. Under dem började lyxföretagen ta mer betalt och kunde göra det, när kunderna ”trösthandlade” mer av exklusiva produkter.

I dag är priserna på lyxvaror 52 procent högre än 2019, enligt HSBC.

Trumps tullar hotar industrin för diamanter. Dagens PS

”Skandalöst”

”Det är skandalöst”, säger David Fischer, grundare av plattformen Highsnobiety hos CNN.

”För det mesta är det inte så att deras kvalitet blivit 52 procent bättre. Priserna har stigit enormt, kvalitén har inte gjort det.”

ANNONS

De stora prishöjningarna, från en redan hög nivå och med varor ingen i grunden behöver, ser ut att ha påverkat försäljningen. Flera företag i branschen rapporterar en negativ utveckling.

Chanel har, som ett exempel, sett sin vinst minska 30 procent, även om den ändå uppgick till motsvarande 42,7 miljarder kronor, definitivt nog för att hålla svälten från dörren.

David Fischers analys?

”Jag tror att folk vaknar upp nu och säger: ‘Jag är egentligen inte villig att spendera så mycket pengar på något som inte har något värde’”.

Louis Vuitton, även det ett varumärke som förmår locka förmögna kunder, men där frågan nu ställs var gränsen går när det gäller lyxvarors pris. (Foto: Yvonne Åsell/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Går inte att sälja allt

Branschen har även fått uppleva hur vissa lyxmärken får stå tillbaka i en tid där premiummärken försökt ta priser i lyxsegmentets nivå, men stött på patrull när kunder sätter en gräns för hur mycket de är beredda att lägga för en vara.

En oval gryta i gjutjärn från Le Creuset för 7 200 kronor eller ett jumboljus för Acqua di Parma för motsvarande 12 100 kronor visade sig vara på fel sida gränsen, konstaterar CNN.

Granskningen av lyxvaruhandeln fick en ny ingrediens i april, sedan den amerikanska regimen under Donald Trump tillkännagivit hårda tullar mot Kina.

ANNONS

De sociala medierna fylldes då att kinesiska tillverkare som förklarade sig beredda att avslöja var världens lyxvaror egentligen kom ifrån.

Många förklarade att de var ursprunget till lyxvarorna, inte de ”fina” fabriker som varumärken påstod.

”Extra känsligt”

Det här är extra känsligt för lyxvarumärkena, konstaterar Audrey Dahmen, varumärkesstrateg och marknadschef för ett globalt konsultföretag med kunder som Zalando, Everlane och Depop.

”Det är särskilt skadligt när något sådant händer lyxvarumärken, eftersom man spenderar ett mycket högre pris än man skulle göra med andra varumärken”, säger hon hos CNN.

“Det är en del av bilden, eller hur? Din drömbild är en del av motiveringen för priset.”

Urkul: Världens mest komplicerade klocka är här. Dagens PS

Från grå mus till prålig påfågel – USA:s elit väljer lyx. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS