Trump-regimen kräver att export av flytande naturgas i allt högre grad ska ske med amerikanska fartyg. Omöjligt, svarar bransch och experter.
Kritiken mot Trump: Gynnar Kina före USA


Mest läst i kategorin
Det har inte byggts något amerikanskt fartyg för att transportera LNG, flytande naturgas, sedan 1980.
Nu föreslår Donald Trumps administration att den amerikanska LNG-exporten i allt högre grad ska ske med USA-byggda och USA-flaggade fartyg.
Branschen konstaterar att det inte går. Det saknas fartyg och varvskapacitet, dessutom är det luckor i leveranskedjor och brist på kvalificerade besättningar, säger experter hos Oilprice.
EU måste köpa mer energi från USA – än vad som existerar. Dagens PS
Stoppas av nya regler
Den boom för export av flytande naturgas, som Trump-regimen stöttar starkt, riskerar nu att hindras av nya handelsregler som samma regim inför, med syftet att återuppliva USA:s roll inom skeppsbyggnad för att motverka Kinas dominans.
Enligt förslaget, från USTR, ska 1 procent av USA:s LNG-export transporteras via USA-flaggade fartyg 2028 och från och med året därpå bör 1 procent skeppas med USA-flaggade och USA-byggda fartyg.
Denna siffra ökar sedan för att år 2047 ha nått därhän att 15 procent av all amerikansk LNG-export går via USA-byggda och USA-flaggade tankfartyg.
Så ska EU stoppa all rysk gasimport till EU. Dagens PS

Finns bara ett fartyg
Experter pekar nu på att det bara finns ett fartyg i drift som är USA-flaggat, men byggt i Frankrike, och att det kommer att ta flera år att bygga ett LNG-tankfartyg i USA.
Dessutom kommer det att kosta 2-4 gånger mer än att låta bygga ett fartyg i Sydkorea eller Kina, påpekar de.
Branschorganisationen Center for Liquefied Natural Gas, CLNG, säger att det är omöjligt att följa de nya reglerna eftersom ”det för närvarande inte finns några amerikansktillverkade eller tillräckligt många amerikanskflaggade fartyg”.
USA har heller inte varvskapacitet, teknisk kapacitet eller leveranskedjor för att avsevärt öka skeppsbyggandet av amerikanska LNG-fartyg för att uppfylla kraven.
EU backar från miljökrav innan de införts. Dagens PS
Branschen: ”Orealistiskt”
CLNG och API, American Petroleum Institute, protesterar tillsammans mot det nya kravet som man säger ”är orealistiskt och kommer att fortsätta att oproportionerligt påverka den amerikanska LNG-industrin och inte kinesiska enheter”.
CLNG och API räknar med att antalet amerikanska LNG-laster för export kommer att ha fördubblats i slutet av 2020-talet.
Med de nya kraven från Trump-administrationen skulle det behövas 6 USA-byggda LNG-fartyg år 2030, vilket ”inte är genomförbart”.
Saknar kapacitet och arbetskraft
Det finns dessutom begränsad möjlighet att få tillgång till viktiga varvskomponenter för att bygga LNG-fartyg i USA, där man dessutom saknar den kvalificerade arbetskraft som krävs.
Det är även oklart hur ett ”USA-byggt” fartyg ska definieras, menar man.
“Kan majoriteten av fartyget tillverkas utomlands och färdigställas i USA? Är det en amerikansktillverkad motor”, frågar Jason Feer, global chef för business intelligence på Poten & Partners, hos CNBC.
“Utan någon form av sunt förnuft, flexibilitet eller en infasningsstrategi går matematiken helt enkelt inte ihop”, säger Louis Sola, tidigare kommissionär vid Federal Maritime Commission som utsetts av president Trump och nu partner på lobbyföretaget Thorn Run Partners, till CNBC.
“Vi riskerar att täppa till vår egen LNG-export och öppna marknaden för konkurrens precis när våra allierade behöver amerikansk energi som mest.”
Världen formligen skriker efter LNG – rekordökning. Dagens PS
Historisk ökning av naturgas skakar om världsmarknaden. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.