Brittiska bilföretaget Jaguar Land Rover kommer säga upp 500 jobb i Storbritannien. Anledningen uppges vara de negativa effekterna av Trumps tullar.
Klassiska bilmärket skär ned rejält – på grund av tullarna


Mest läst i kategorin
Jaguar Land Rover kommer att säga upp 500 medarbetare i Storbritannien, ungefär 1,5 procent av arbetsstyrkan, rapporterar Sky News.
Uppsägningarna kommer att ske via ett frivilligt avgångsprogram.
Missa inte:
EU och Storbritannien överens men får kritik. Dagens PS
Jaguar Land Rover, som ägs av den indiska jätten Tata Motors, har haft stora problem den senaste tiden med Trumps tullar på fordon.
Pausade exporten till USA
I april fick bolaget pausa sin export av bilar till USA efter att Donald Trumps administration pålagt en tull om 27,5 procent på bilar.
Efter avtal mellan Storbritannien och USA sänktes tullsatserna till “bara” 10 procent för bilar tillverkade på hemmaplan. Avtalet begränsades dock till 100 000 bilar årligen för Storbritannien, därefter gäller de högre tullsatserna.
Läs även:
Jaguar I-Pace: Från årets bil direkt till skroten. Dagens PS
Försäljningen föll därefter också med 15 procent till 94 000 bilar under tremånadersperioden fram till juni.
Den amerikanska marknaden står för ungefär en fjärdedel av av Jaguar Land Rovers totala försäljning, enligt The Telegraph.
Jaguar Land Rover har gått från vinst till förlust
Enligt bolaget själva är det just de höga tullarna som har lett till de stora förlusterna. Det bekräftas också av bilindustriexperten, professor David Bailey på Birmingham Business School.
“Det var inte så länge sedan som JLR rapporterade rekordvinster – 2,5 miljarder pund i vinst för året som slutade i mars – vilket var deras bästa resultat på ett decennium”, säger han till BBC.
Även om tullsatserna sjunkit från tidigare 27,5 procent till 10 så är det en betungande skatt att betala för bolaget. Tidigare låg tullen på 2,5 procent.
Dessutom tillverkas bolagets bästsäljare, Land Rover Defender, i Slovakien som beläggs med 27,5 procent i tullar oavsett.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.