Priserna på allt från bilar till matleveranser och solpaneler pressas hela tiden neråt på den kinesiska marknaden. Men priskriget kan få negativa konsekvenser även för konsumenterna.
Kinas priskrig kan stå konsumenterna dyrt


Mest läst i kategorin
Just nu pågår det ett omfattande priskrig i Kina. Mest utmärkande och uppmärksammat är priskriget inom elbilar. Dessutom är stora delar av den kinesiska produktionen överhettad. Detta har lett till prisdumpningar inom flera andra sektorer som solpaneler och matleveranser.
Enligt en undersökning gjord av US-China Business Council har överkapacitet nu drabbat 42 procent av de svarande. Det kan jämföras med 25 procent förra året, skriver Financial Times.
Missa inte:
Exportboom när Kina lättar på metall-restriktionerna. Dagens PS
De kinesiska konsumenterna har sedan pandemin, och mitt under en pågående pysande bostadsbubbla, dessutom börjat hålla hårdare i plånboken. Vilket fått priserna att sjunka ytterligare.
Jättar som Alibaba, JD.com och Meituan har frenetiskt försökt expandera sina verksamheter. De har utökat sina nätverk genom att erbjuda kunderna produkter för bara spottstyvrar.
Dolda kostnader för köpfesten
Att erbjuda kunder kaffe för bara 30 cent, eller nya elbilar till samma priser som begagnade, är dock inte en hållbar affärsmodell.
Många oroar sig för att biltillverkarna nu kommer att söka genvägar i produktionen. Detta för att ta igen förlusterna i försäljningen, skriver CNBC. I förlängningen är de styrande i Beijing också oroliga. Priskriget kan i förlängningen komma att slå även mot lönerna, skatteintäkterna och slutändan hela ekonomin.
Nyligen gick regeringen ut med att de nu kommer att försöka stävja priskriget som de anser vara “irrationellt”.
Priskriget påverkar även utanför Kina
Det som händer i den kinesiska ekonomin, världens näst största, får så klart effekter även i resten av världen.
Läs även:
Kinas hårda tag skakar utländska företag. Realtid
Konsumenter utanför Kina kan förvisso glädjas åt att överproduktionen i landet spiller över och sätter press på priserna av kanske främst elbilar. Samtidigt finns det en oro för att de kinesiska modellerna konkurrerar ut de västerländska märkena. Detta leder i sin tur till minskade intäkter och arbetslöshet.
Både Ford och Volvo har fått dra ner i Europa, delvis på grund av tappade marknadsandelar i Kina.
Volvo har också, likt Tesla och andra bilmärken, tappat rejält med marknadsandelar i Kina under det pågående priskriget.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

I Sverige kostar floppade projekt många miljarder. Ofta går det fel redan från början. Undvik detta och delta i kostnadsfritt event där vi med enkla verktyg ger dig tips och råd hur du ska undvika att floppa.