Trädgårdssaxen går hos Husqvarna som nu aviserar årliga besparingar på 4 miljarder kronor till 2030.
Husqvarna karvar hårt för att bli lönsamt – men räcker det?


Det beskedet meddelade bolaget inför onsdagens kapitalmarknad i Stockholm.
Enligt Husqvarnas vd Glen Instone handlar det om en ”transformation till lönsam tillväxt”.
Den nya strategiperioden som ska lyfta det stukade trädgårdsbolaget sträcker sig mellan 2026 och 2030.
”Under de kommande åren har alla delar i företaget en viktig uppgift i att göra oss mer konkurrenskraftiga för att möjliggöra investeringar i våra starka varumärken och framtida innovationer”, säger nye vd:n och koncernchefen Glen Instone i pressmeddelandet.
Läs även: Husqvarna får ny vd – så gick det för bolaget i Q2 DagensPS
Så ser Husqvarnas högt satta mål ut
Företagets nya finansiella mål är en genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt om 3–5 procent över en konjunkturcykel, en rörelsemarginal på 10 procent och avkastning på sysselsatt kapital på 15 procent.
Samtidigt upprepar Husqvarna Group (börskurs) sin utdelningspolicy på 40 procent av periodens resultat.
Även hållbarhetsmålen är tuffa. Koldioxidutsläppen ska minska med 60 procent jämfört med basåret 2015 och företagets cirkulära erbjudanden ska motsvara 25 procent av nettoförsäljningen.
Ett så kallat transformativt sparpaket ska Husqvarna lönsamt på nytt, heter det vidare.
Senaste nytt
Tvingas spara 4 miljarder kronor per år
”Initiativen förväntas generera årliga besparingar om 4 miljarder kronor vid slutet av 2030, med kostnader om totalt 1,5 miljarder kronor i poster av engångskaraktär som påverkar rapporterat rörelseresultat (EBIT) under hela perioden. Av de 1,5 miljarder kronorna är cirka 0,5 miljarder kronor icke kassaflödespåverkande poster och resterande förväntas påverka kassaflödet. De tillhörande besparingarna och kostnaderna väntas vara hänförliga till leveranskedjorna, produktplattformar och organisatoriska effektivitetsåtgärder”, skriver trädgårdsbolaget inför dagens kapitalmarknadsdagar där såväl vd:n Glen Instone som finanschefen Terry Burke intar scenen.
Till Dagens Industri säger Instone att hans uppdrag är ”glasklart” om att ”vända utvecklingen” i bolaget.
Han tillstår att det blir en utmaning men står orubbligt fast vid ambitionen, som i mångt och mycket handlar om att bli konkurrenskraftigare på marknaden.
Bolagets aktie har rasat ner i källaren
”Vi har en mycket tydlig uppsättning av initiativ och mål framåt. Jag känner att organisationen står stadigt i vad vi behöver göra i nästa fas, mellan i dag och 2030”, säger Instone till Di.
Husqvarna hade en lysande utveckling på börsen under pandemin men har sedan gått spikrakt utför.
I en analys på Handelsbankens ekonomikanal EFN skriver Martin Blomgren att Husqvarna föga överraskande tvingas ”sänka sina ambitioner för lönsamhet och tillväxt och anpassa målen till en hård verklighet”.
Vem vill köpa Husqvarnas produkter?
Dock anser Blomgren att kalkylen som Husqvarna nu har ser enkel ut på pappret, men att utmaningarna hårdnat rejält.
Frågan är, skriver han på EFN, hur bolaget ska kunna locka med sina produkter i en tid ”där kinesiska spelare, övergången från bensin- till batteridrivna produkter och automatiseringstrenden bjuder på rejäla utmaningar”.
Läs även: Husqvarna ska spara 4 miljarder om året Realtid/TT

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.











