Dagens PS

Godisjätte satsar 20 miljarder i USA

Mars firade öppningen av sin M&M World store i New York 2006.
Tillverkaren av M&M:s, Mars, tror på den amerikanska marknaden.
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 29 juli 2025Publicerad: 29 juli 2025

Den amerikanska godistillverkaren Mars tror på den amerikanska marknaden och investerar ytterligare 2 miljarder dollar i sin fabriker på hemmamarknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mars tror på den amerikanska marknaden och kommer nu att investera 2 miljarder dollar, cirka 19,3 miljarder svenska kronor, de närmaste 18 månaderna i sina fabriker i USA, rapporterar Wall Street Journal.

Satsningen kommer i en tid då många amerikanska bolag, men även utländska, ser över sina möjligheter att öka produktionen i landet på grund av Donald Trumps höga tullar.

Läs även:
Finskt godis världens bästa – igen. Dagens PS

Men Mars har redan innan Trump satsat på den amerikanska marknaden. De senaste fem åren har bolaget investerat närmare 6 miljarder dollar, vilket lett till 9 000 nya jobb. Nu säger bolaget att 94 procent av de produkter som säljs i USA också är tillverkade i USA.

Mars ska investera i hela produktlinjen

Mars, som är ett av världens största familjeägda bolag, har en bred portfölj av produkter inom snacks, livsmedel och husdjursprodukter. Kända varumärken är bland annat, förutom Mars bar, även Skittles och M&M:s.

De nya medlen ska gå till investeringar inom samtliga av Mars segment.

“Vi är övertygade om den amerikanska konsumentens långsiktiga styrka”, säger Claus Aagaard, Mars finanschef till WSJ.

Enligt Aagard vill konsumenterna ha fler valmöjligheter för sin livsstil, vilket kan innebära mer växtbaserat, mindre portioner eller mer fullkorn. Därför satsar de lite extra på sina varumärken Nature’s Bakery och Trü Frü som producerar växtbaserade fullkornsprodukter och torkad frukt.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Utmaning för godisbranschen

Godisbranschen globalt har just nu tuffa tider. Eller åtminstone de som tillverkar choklad då kakaopriserna stigit dramatiskt den senaste tiden.

Det har föranlett prishöjningar, förpackningsminskningar och receptförändringar. Det har också föranlett tillverkare att mer röra sig mot gelégodis och lakrits, skriver Reuters.

Missa inte:
Danskt godis tar över Europa – så blev lyxig lakrits en god affär. Dagens PS

USA som är världens största godismarknad har också blivit mer intressant för utländska bolag. Inte minst har svenska Bubs blivit väldigt populärt i landet och nu satsar man på en fabrik i Mexiko för att kunna öka sin närvaro i amerikanska detaljhandelskedjor som Target och Walmart.

Även Turkiets största tillverkare av gelégodis, lakrits och marshmallows, Kevan, satsar nu på en egen fabrik i USA, skriver Foodmanufactoring.com.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS